12. KAPITEL
De såkaldte "døde" lever i fuld aktivitet på det åndelige
tilværelsesplan.
Vi ser således her, at det levende væsen har to
sanseområder og dermed også to oplevelses - og skabelsesområder . Det
har det åndelige oplevelses - og skabelsesområde, og det har det fysiske
oplevelses- og skabelsesområde.
Væsenet kan udmærket opleve og skabe i sit åndelige oplevelses- og
skabelsesområde uafhængigt af det fysiske, men det kan umuligt opleve og
skabe i det fysiske oplevelses - og skabelsesområde uden i tilknytning
til det åndelige.
Det bliver derved her på ny synligt, at det åndelige
oplevelses- og skabelsesområde er det absolut primære i det levende
væsens eksistens og fremtræden. I dette skabelsesområde kan det altså
altid opleve og skabe, selvom det er bevidstløst på det fysiske plan,
ja, selvom det slet ikke har nogen fysisk organisme og på dette plan
bliver betragtet som hørende til de såkaldte "døde" • Disse såkaldte
døde er således absolut ikke døde, selvom de er totalt umanifesterede på
det fysiske tilværelsesplan, men lever i fuld aktivitet i oplevelses -
og skabelsesprocesser på det åndelige plan ligesom væsenerne på nævnte
fysiske plan. Ja, her forekommer der hele store tilværelsesplaner, hvor
væsenerne lever i en permanent åndelig oplevelses - og
manifestationstilstand.
De væsener, der er hjemmehørende her, udgør alle
sammen væsener, der er blevet færdige med at fødes på det fysiske plan
og ikke mere behøver at skulle inkarnerei fysisk materie, før de har
fuldendt et af de i L i ve t s B o g omtalte kosmiske
spiralkredsløb, der er absolut nødvendige for vedligeholdelsen af deres
evige livsoplevelses - og skabeevne . Vi kan desværre ikke her komme
nærmere ind på disse fremtrædende kosmiske analyser, men må henvise til
det førnævnte værk.
***
videre fra kap38 (Ønskedrømmenes
virkelighedsverden,væsenernes paradis eller livets solskinsegne og
hjemstavn )
....at få ønsketilværelsen opfyldt på det
fysiske plan kan derfor tage meget lang tid, ja, så lang tid, at der
undertiden skal flere liv til, før hindringerne er overvundne, og
væsenet fysisk kan opleve sin ønsketilværelses opfyldelse. Men i kraft
heraf er det netop guddommeligt, at menneskene kan opleve deres
ønsketilværelse på det åndelige plan, længe før de kan opleve den på det
fysiske plan.
Og det er det, der sker, når væsenet dør fra sin fysiske tilværelse og
bliver udfriet fra sin fysiske organisme. Herefter er det blevet befriet
fra den livsbetingelse, det var at jonglere med den tunge fysiske
materie.
Nu skal det kun opleve og skabe i den åndelige materie, som netop
lystrer tanken. Derfor kan væsenet her opleve alt, hvad det er i stand
til at tænke sig på det trin, det tilhører. Og da det i skærsilden er
blevet befriet fra den del af dets sansesæt, igennem hvilket skuffelser,
sorger, bekymringer, jalousi, nedtrykthed, bitterhed og vrede eller kort
sagt alt dårligt humør kan opleves, kan det kun opleve glæde eller
strålende
humør på det åndelige plan, idet alt her lykkes overdådigt efter dets
ønske. Og da hele denne sfære kun er befolket med
væsener af samme bølgelængdeområde, hvilket vil sige væsener, der
ligeledes er befriet fra de mørke og triste tankearter, bliver
tilværelsen her således et liv blandt
kærlige ven ner i lys og glæde. Og væsenet oplever derfor her
ønskedrømmens virkelighedsverden, paradiset eller livets solskinsegne og
hjemstavn.
32. KAPITEL
Skærsilden er en forberedelsesepoke
til oplevelsen af paradiset
Fundamentet for væsenets liv på det åndelige
tilværelsesplan efter døden er således dets absolutte ønskedrøm eller
længslen
efter oplevelsen af det højeste, det kan forestille sig af en
idealtilværelse. Og det er oplevelsen af denne idealtilværelse eller
ønskedrøm, der udgør det levende væsens absolutte sande paradis. Men før
væsenet efter døden kan opleve denne idealtilværelse eller komme ind i
dette paradis og her opleve den synligt manifesteret, må det igennem
dødsprocessen og den eventuelle skærsild.
Som før nævnt er skærsilden kun en forberedelsesepoke, i hvilken de
sanser, igennem hvilke væsenet oplever skuffelser, sorger, bekymringer,
bitterhed, vrede og had, sættes ud af funktion. Væsenet kan herefter kun
sanse lyse og glædelige tankearter. Det kan således ikke komme i mentale
eller bevidsthedsmæssige kortslutninger med andre væseners tankearter
eller væremåde, ligesom det også nu kun kan komme på bølgelængde med
væsener i den samme tilstand
eller det samme paradis.
Væsenets bevidsthedsmæssige
bølgelængdeområde vil således ligge over alle bevidsthedsmæssige
bølgelængdeområder, der kan skabe fjendskab, antipati, vrede, jalousi,
misundelse t sorger, savn og skuffelser. Idet dets sanser i paradiset
ikke kan registrere disse eller beslægtede tankearter, kan paradiset
således kun blive en kulminationsoplevelse af lykke og glæde i
renkultur. I modsat fald ville det aldrig komme til at opleve noget
paradis eller nogen ønsketilværelse i renkultur.
Den åndelige verden ville være lige så præget af krig, ulykker og
lidelser, sorger og bekymringer, som den fysiske. Vi
må således forstå, at den åndelige verden udgør et bølgelængdeområde t
der er ganske hævet over den fysiske verdens bølgelængdeområde. Den
førstnævnte verdens bølgelængdeområde er kærlighedens og visdommens,
medens den fysiske verdens bølgelængdeområde er hadets og vredens. Det
bliver måske lettere at forstå, når man bliver
fortrolig med, at den åndelige verden i virkeligheden
er en elektrisk verden i renkultur, ja, er selve elektricitetens
hjemstavn.
Ifølge kosmiske analyser er elektriciteten hele universets livskraft,
den er selve Guds ånd. Men i den åndelige verden, hvor denne ånd eller
livskraft ikke skal gennemtrænge
nogen fysisk materie og derfor her ikke kan benyttes af væsenet i de
felter, det ikke har færdigudviklet, kan de mange kortslutninger i form
af de førnævnte tankearter: fjendskab,
antipati, vrede o. s. v. umuligt finde sted. De udgør det dyriske
bevidsthedsmateriale og bliver derfor mere og mere uegnet som
bevidsthedsmateriale for det levende væsen, jo mere det vokser eller
udvikler sig i human eller menneskelig retning. Det ufærdige menneske
har således to bevidsthedsmæssige områder: det dyriske, som er dets
medfødte arv fra dets tilstand som dyr i renkultur, og dets begyndende
menneskelige område, som vokser eller udvikler sig igennem de mange
kortslutninger, som opstår imellem disse to områder i dets psyke eller
mentalitet. Da disse kortslutninger igen har indflydelse på væsenets
fysiske væremåde, bringer de også undertiden denne i kortslutning med
medvæsenernes væremåde og krigen opstår og forplanter sig imellem
væsenerne. Og de ulykkelige skæbner med myrderi og lemlæstelse og de
hermed forbundne sorger og bekymringer, der endog kan ende med
selvmord,opstår.
Det er væsenets evne til at skabe og
opleve disse ulykkelige tilstande, det bliver befriet fra i skærsilden,
ved at det pågældende sansesæt bliver sat ud af funktion. Derved er
væsenet garanteret, at dets åndelige tilværelse imellem dets fysiske
liv, dets paradis, bliver en hundrede procent mental lysoplevelse, en
glædes- og lykketilstand, det som ufærdigt menneske umuligt kan opleve i
renkultur på det fysiske tilværelsesplan. Men væsenets udfrielse af sin
fysiske organisme og dets herefter følgende passage igennem
skærsilden, hvor det som nævnt får en vis del af sit sanseområde sat ud
af funktion, bliver dets livsoplevelses - og skabelseskapacitet
betydeligt nedsat. Men det område
af dets bevidsthed, det således i paradiset er befriet fra, er jo hele
dets fysiske skæbneområde, hvor det havde adgang
til at gøre fejl og derved komme i ulykke og modgang og blive belastet
med de heraf følgende genvordigheder, bekymringer og lidelser. Væsenet
er således blevet befriet fra hele sit ufærdige bevidsthedsfelt, som
absolut kun kan gøres færdigt på det fysiske plan.
Herefter rummer dets bevidsthed kun de
felter, der er færdigudviklet til en sådan grad, at det igennem disse
udelukkende kan opleve og skabe lys og glæde, såvel for andre som for
sig selv.
39. KAPITEL
Kunstnernes paradis (eksempler og flere her + og i andre halvdel av
denne video)
Vi skal her give nogle enkelte eksempler på, hvad
det betyder, når materien uden nogen ydre hjælpemidler eller redskaber
automatisk former sig efter det levende væsens tankekoncentration, ønske
og vilje, således som det sker på det åndelige tilværelsesplan. I kraft
af denne guddommelige tilstand kan en arkitekt bygge lystslotte eller andre bygningsværker i
stor stil og i lige så høj grad, som han netop ønsker det.
Her er han ikke tynget af, at hans kunstneriske uddannelse og begavelse
skal være en levevej. Her eksisterer ingen leveveje. Ingen skal på det
åndelige plan tjene penge eller arbejde for at opretholde det daglige
liv.Her er livet en absolut ønsketilværelse for alle, og væsenerne
manifesterer absolut
kun, hvad de selv ønsker. Af omgivelserne og af medvæsenernes
manifestationer kan de kun opleve ting, hvorved de vil glæde og fryde
sig. Alt, hvad der ikke har denne virkning, er de afskåret fra at kunne
komme
på bølgelængde med grundet på den sanseforvandling, de kom ud for i
skærsildsepoken.
Derfor kan. der absolut ikke opstå noget som helst mørke her. Når en
arkitekt vil skabe et bygningsværk på det åndelige
plan, behøver han ikke at have de mange medarbejdere, håndværkere og
arbejdsmænd for at kunne udføre sin plan, således som tilfældet er på
det fysiske område.
Ligeledes har han heller ikke nogen form for materialevanskeligheder,
idet den åndelige substans, som i sig selv er umanifesteret til stede
overalt, men som ved tankens
kraft materialiserer og udformer sig alt efter de levende væseners
ønsker og vilje, også gør sig gældende her.
Arkitekten har således i sin magt
at skaffe sig materiale nok for sine projekter,hvis han overhovedet
ønsker at bygge dem op sten for sten og ikke tænker sig dem helt færdige
med det samme uden nogen som helst tænkt forudgående opbygning, hvilket
jo også står i hans magt. Her kan han altså skabe alle de ønskeprojekter,
han eventuelt på grund af mange forskellige hindringer umuligt kunne
opføre på det fysiske plan.
Med hensyn til andre kunstnere, vil de ligeledes ved deres blotte tankes
kraft kunne skabe de mest glimrende landskaber, portrætter,
fantasifigurer eller kunstværker i
mange forskellige retninger. Kunstværkerne her adskiller sig fra
kunstværkerne på det fysiske plan derved, at de fremtræder som
"levende", alt eftersom deres ophav i
større eller mindre grad har været i stand til at tænke sig dem og har
kunnet besjæle dem med sit eget liv. Her vil en kunstnerisk fremstilling
af et landskab i sin højeste og
fuldkomneste form ikke fremtræde som et billede malet på lærred.
Det vil derimod fremtræde i naturel
tilstand med sin kilometervide udstrækning, med skove, søer, marker,
himmel, hav og land, med byer, mennesker og dyr o. s. v., alt efter den
begavelse, ønske- og tankekoncentration som
kunstneren har tilegnet sig igennem sin udvikling
i sine fysiske jordliv . Medens et sådant kunstværk på det fysiske plan
kun ville fremtræde som et i forhold hertil rent
miniaturebillede, malet på lærred eller lignende, med ubevægelige
detaljer, er det derimod på det åndelige plan en total opfyldelse af
kunstnerens ønskedrøm, alt eftersom
han har udviklet sig hen imod genialitetens stadium.
Han kan således udstyre sit ovennævnte
kunstværk med sin egen energi eller livskraft. på søen ville der svømme
svaner. Hen over himlen ville der bevæge sig dejlige, hvide sommerskyer
. Skoven ville genlyde af fuglestemmer og andre lyde, som hører hjemme
her. Sommerbrisen
ville mærkes i træernes kroner, og havets bølger ville rulle blidt ind
imod en dejlig hvid strandbred, hvor mennesker ville tumle sig i de
blågrønne dønninger.
Og over det hele ville solen kaste sit
altoplivende og varmende himmelske lys. Hele visionen ville fuldstændigt
blive båret og opretholdt af kunstnerens tankebegavelse,koncentration,
ønske og vilje. Kunstneren kan naturligvis også tænke sig et helt andet
motiv inden for hans særlige begavelse, tænke- og skabeevne på det
åndelige plan. Og da tænkningen her er det samme som direkte skabelse i
materien, vil dette kunstværk tone frem som en ny strålende vision for
ham selv og hans beundrende medvæsener på nævnte plan.
Dette kunstværk kan være gengivelse af
uvejr. Sorte skyer gennemtrængt af flammende lyn vil da dække himlen.
Buldrende torden, akkompagneret af råb og skrig og
andre lyde, som hører sig til i en sådan situation, høres gennem
stormen. Med sin tankekoncentration og begavelse kan han også skabe de
skønneste og mest strålende
landskaber i morgen- og aftenrødens flammeskær, såvel som han kan skabe
sølverne måneskinslandskaber og andre naturbilleder i funklende levende
visioner.
Hvis den samme geniale kunstners skabelse på det åndelige plan er
figurer af mennesker og dyr, fremtræder disse ligeledes helt naturlige
som "levende". Menneskefigurerne kan både tale, synge, le og græde,
ligesom dyrefigurerne kan løbe, springe og brøle alt efter kunstnerens
begavelse,ønske og vilje.
40. KAPITEL
De ufærdige menneskers ønsketilværelse
eller paradis Selvom man ikke er nået så langt frem i
udviklingen, at man er blevet et geni i at kunne tænke kunstnerisk og
præstere åndelige kunstværker som de foran nævnte, udelukker dette jo
ikke, at man kan have sin ønsketilværelse på helt andre felter. Vi har
kun nævnt de foranstående eksempler for at vise, hvor fuldkommen geniale
kunstværker kan være på det åndelige plan. Alle mennesker lige fra de
første spæde og primitive former i udviklingen og helt op til det
færdige menneske i Guds billede oplever på det åndelige plan således
opfyldelsen af deres skønneste ønskedrømmes virkeliggørelse.
Dette gælder urskovens primitive naturmennesker såvel som kulturens
højtbegavede mennesker, forskere og videnskabsmænd.
Om man er religiøst troende, eller man er det modsatte, er totalt
ligegyldigt, eftersom dette ikke kan forhindre en i at have ønskedrømmen
eller længslen i sig efter oplevelsen af en idealtilværelse . Denne kan
man umuligt komme til at undgå at opleve hinsides den fysiske død, da
materien her automatisk former sig efter tanken, ønsket og viljen.
Pygmæen oplever således sine primitive ønskedrømme i den form og
opfattelse, han har lært at tænke i på det fysiske
plan. Det samme er tilfældet med indianeren, eskimoen, ildlænderen, ja,
kort sagt, med individer af en hvilken som helst race. De oplever alle
lige akkurat det, der på det fysiske tilværelsesplan var deres højeste
ønsketilværelse, men som de på grund af manglende udvikling og eventuelt
andre omstændigheder umuligt kunne komme til at opleve på nævnte plan.
Således oplever det fattige menneske, der
eventuelt både sulter, fryser og lever i pjalter på det fysiske plan, på
det åndelige plan opfyldelsen af den af dets fysiske tilstand opståede
ønskedrøm om en modsat tilværelse, hvor man får rigeligt med dejlig mad,
gode, varme klæder på sin krop, et skønt hus at bo i og rigelig
forsyning med penge. På samme måde får den gerrige eller gnieren på det
åndelige plan et ocean af penge og atter penge alt efter den
utilfredsstillede længsel efter opfyldelsen af hans begær efter penge,
han havde på det fysiske plan og den heraf opståede ønskedrøm.
Lystfiskeren og lystjægeren oplever også på det åndelige plan dejlige
terræner for deres lysts tilfredsstillelse. Lystfiskeren oplever således floder med
en mangfoldighed af dejlige fisk, medens lyst jægeren oplever skove
eller terræner med masser af dyr.
Livet på det åndelige plan bliver
således også en salig fryd for sådanne væsener. Ligeledes er der heller
ingen grænser for, hvor fuldkommen det forfængelige menneskes ønskedrøm
kan blive opfyldt på det åndelige plan. Det bliver alt efter ønske
udstafferet og pyntet med
purpur, silke og guld samt ordensdekorationer i stor stil. Ja, i nogle
tilfælde oplever det endogså ligefrem sig selv som
fyrste, pave, konge eller kejser og kan være behørigt iklædt
hermelinskåbe t krone og scepter og sidde i en gylden tronstol og tale
til sine "undersåtter".
I andre tilfælde fremtræder væsenet på det
åndelige plan alt efter dets ønskedrøm eller ønsketilværelse som
matador, som en krøsus eller mangemillionær, boende i et vældigt slot
eller luksuspalæ med stor tjenerstab, luksusvogn, lystyacht og
væddeløbsstald.
Det er som regel ikke de væsener,
der på det fysiske
plan virkeligt eksisterer som rige mennesker, der dominerer her. Deres
ønskedrømme går som oftest i andre retninger,
alt efter den mætteIse af krøsustilværelsen de allerede har nået på det
fysiske plan.
Ligeledes finder vi også her på det åndelige plan hjemstedet for al
genial humor.Her bliver humoren jo ikke skrevet eller
tegnet i billeder på papir eller lærred. Den fremtræder ligesom de
tidligere nævnte kunstneres værker i naturlig tilstand, alt
eftersom dens ophav tænker sig den. Morsomme figurer af mennesker, dyr
og ting træder her frem som levende skikkelser, og humorkomedierne
bliver til virkelige,
plastiske eller stereoskopiske oplevelser i farve, lyd ogbevægelse alt
efter den besjæling af liv, som deres ophav med tanke, begavelse, ønske
og vilje er i stand til at give
dem. Det er her fra denne sfære vittighedskunstnernes
humorfyldte produkter bliver overført til det fysiske plan som morsomme
tegnefilm. Da denne kunstart kan gengive
på det fysiske plan den åndelige original i den levende forms fylde og
bevægelighed, kan menneskene igennem tegnefilmene allerede her få en
anelse om den åndelige
skabeevnes frigjorthed til, automatisk og uden ydre hjælpemidler,
direkte at udforme tanken i den åndelige materie efter væsenets ønske og
vilje, og hvorved en skabelse, der umuligt kan finde sted på det fysiske
plan,
her kan blomstre i en overdådig fylde.
41. KAPITEL
Det levende væsens absolutte
sande paradis
Som vi her har begyndt at se, forekommer
der ikke noget som helst menneske, der ikke hinsides den fysiske død
kommer til at opleve sin absolut skønneste ønskedrøms
opfyldelse, rent bortset fra skærsildspassagen, der kun i meget
begrænsede tilfælde og i særlige situationer er mørk og pinlig. Det er derfor en forfærdelig mørk og nedslående afsporing af
mentaliteten at være bange for døden, som bag sig således gemmer
opfyldelsen af væsenernes særlige ønskedrømme eller ønsketilværelser
eller en tilværelse, der er nødsaget til at måtte erkendes som livets
absolut sande paradis.
Hvor findes der nogen anden tilværelse, der således kan være paradisisk
for menneskene end denne, at de på forhånd får lov til at opleve deres
livs skønneste idealer, længe
før de er udviklede til at kunne opleve disse i renkultur på det fysiske
tilværelsesplan?
Og hvordan kan nogen anden livsoplevelses -form give større livsglæde og
velvære end oplevelsen af sine højeste normale længslers
tilfredsstillelse i en virkelighedsoplevelse
i renkultur, hvor man er befriet fra eventuelle sygdomme, sorger og
bekymringer, økonomiske genvordigheder eller andre menneskers had og
bitterhed, antipati og
bagtalelse? Hvilken anden livsoplevelsesform kan være mere velbehagelig
og glædebringende?
Og hvad kan væsenet ønske sig højere eller bedre i en livsoplevelsesform
end dette, at få sine højeste ønsker
tilfredsstillede? Vi er således her kommet til livets eneste absolut
sande paradis.
42. KAPITEL
Hvor Jesu ord: "I min faders
hus er der mange boliger. "
bliver til virkelighed
Da menneskeheden repræsenterer væsener
fra mange forskellige udviklingstrin, og disse trins væsener er
afvigende fra hverandre i viden, begavelse og livsindstilling,
bliver deres ønskedrøm eller ønsketilværelse
tilsvarende forskellig. Den åndelige verden bliver at inddele i
tilsvarende sfærer eller oplevelsesområder . Disse områder
udgør derfor en skala af trin i livsoplevelse, der strækker sig
fra vildmenneskets sfære til området for det fuldkomne menneske i Guds
billede. Hvert trin har sine særlige
bølgelængder, i kraft af hvilke de pågældende trins væseners
manifestation udløser sig.
Daden højeste udfoldelse på trinene er væsenernes ideal- eller
ønsketilværelser, og disse tilværelser igen er væsenernes
paradisoplevelse, forekommer der således forskellige
former for paradis. De forskellige trins væsener får hver især deres
særlige paradis alt efter deres mentale tilstand og
livsopfattelse. Jesu ord: I m i n f a d e r s
h u s e r d e r m a n g e
b o l i g e r, bliver
således her til kendsgerning for den udviklede
forsker.
så klippes fra
49. KAPITEL
Væsenerne i skærsilden og
skytsenglenes indgriben
For de betrængte væsener i skærsilden er
det heldigvis således, at jo større mørke eller lidelse. jo hurtigere
bringes disse væseners indbyggede automatiske bønsorganer
i funktion, og de råber om hjælp. Og igennem dette råb eller denne
mentale indstilling kommer de på bølgelængde med skytsenglene, som da
træder hjælpende til og bringer dem ud af de mørke tanke arter . Dette
sker hovedsageligt ved, at den del af væsenernes mentale struktur,
igennem hvilken de oplever de mørke tankearter, efterhånden bliver sat
ud af funktion. Herefter er de frigjorte fra tankearter, som: skuffelse,
nedtrykthed, bitterhed, vrede, misundelse, jalousi, frygt og legemlige
smerter. Deres bevidsthed er derved blevet indskrænket til et meget
mindre format, men til gengæld kan de så kun opleve glædestanker og
intet som helst, der kan ødelægge eller besudle disse.
De kan også her
kun møde væsener af samme mentale bølgelængomrc1de. De kan derfor her
kun opleve lys og glæde i renkultur. Selv væsener, der er
dødsfjender på det fysiske plan, kan her på det åndelige plan kun være
venner, eftersom deres sansesæt nu ikke mere kan registrere nogen som
helst af de mørke og antipatibefordrende
tankesæt. Disse kan de først få forbindelse med igen, når de atter fødes
på det fysiske plan, og hvor de nævnte organsæt
atter er kommet i funktion.
her under om ndo's som går på temaet
som i denne bok, og teksting til engelsk eller anne språk kan velges via
tannhjulet der på nedre linje.
50. KAPITEL
Væsenernes religiøse paradis
og andre ønskedrømme
Alle de mennesker, der tror pc1 deres
religions
paradisopfattelse, og for hvem den er blevet deres hc1b og
ønsketilværelse efter døden,kommer naturligvis til at opleve opfyldelsen
af denne. De kristne mennesker kommer til at opleve opfyldelsen af deres
paradisopfattelse. De kommer til at opleve at blive indlemmet i de
"frelstes" eller de "saliges" store hvide flok foran" Guds trone" og
kommer til at opleve de her ind under hørende ophøjede detaljer som de
har
lært at tro på. Men denne store kollektive vision kan ikke dække hele
deres åndelige liv. De vil også her komme til at opleve andre af deres
eventuelle ønskedrømmes opfyldelse, selvom disse måske nok kun er
sekundære i forhold til deres religions ønskedrøm eller ønsketilværelse.
Troende
mennesker kan udmærket her på det fysiske tilværelsesplan have
ønskedrømme, der er sideløbende med deres religiøse ønskedrømme.
Det samme gælder også alle andre religioners og sekters troende
tilhængere. De får alle deres religiøse og eventuelle
andre fremtrædende ønskedrømme opfyldt i deres paradis på det åndelige
plan. Hvilke afdisse der bliver de primære enten
de religiøse eller de materielle, afhænger af, hvilke der mest optager
deres tanke, ønske og vilje.
51. KAPITEL
Det inhumane eller dyriske
paradis
Vi kommer her til at skelne imellem det
inhumane paradis og det humane paradis, hvilke igen henholdsvis vil være
at udtrykke som det dyriske paradis og det menneskelige
paradis. Det dyriske paradis er det, i hvilket dyrene oplever deres
paradistilstand efter døden. Da disse væsener ikke er i
stand til at danne sig nogen særlig ønskedrøm, bliver deres paradis en
slags åndelig oplevelse af deres fysiske tilstand, men blot i en
visionær form. Hertil kommer yderligere,
at dyrene ikke oplever hverken skræk eller rædsel, da her ikke kan blive
gjort jagt på dem, hverken af mennesker eller
rovdyr. De kan heller ikke hverken sulte eller fryse. Alt retter sig ind
efter deres begær og ønske. De lever i en tilstand, der
for dem kan være den allerhøjeste behagelighed, lykke og velvære. Da de
ikke kan have samvittighedskvaler eller komme i konflikt med dem selv,
kan de ikke have
nogen skærsildsoplevelse ud over den lille sanseændring, som skal til
for at fritage dem fra de mørke tanke arter, uro og skræk.
Deres paradistilværelse eller diskarnation bliver derfor ogsli relativ
kort. I det samme paradisomrlide blir alle de mennesker deres
paradisoplevelse eller ønsketilværelse opfyldt, der er baseret pli
selvsikkerhed, materielle og mere eller mindre dræbende idealer:
kødspisning, jagt og fiskeri, pengebegærlighed, krigsheltebedrifter,
bokse og
brydningsheltebedrifter, samt alle andre ønskedrømme om at være helte,
være millionærer, være filmsstjerner, være riddere af den eller den
orden, være adelig, være fyrste og lignende. Men her opfyldes ogslide
mere almene ønskedrømme, som kun udgør almindelige daglige foreteelser i
en idealiseret tilstand her pli det lindelige plan.
Det store flertals ønsketilværelse eller paradiser i virkeligheden kun
oplevelsen af tænkte nuværende almene fysiske materielle tilværelser,
men naturligvis med udelukkelse
af alle de genvordigheder, ubehageligheder og kampe, der ellers klæber
ved disse former for tilværelse, nlir de opleves
pli det fysiske plan. Her i paradiset kan de jo kun opleves lige akkurat
sliledes, som deres ophav ønsker dem. Det er naturligvis også her, at
væsenerne oplever de inhumane
religioners paradistilstande,der er baseret på idealisering af
udfoldelsen af det dræbende princip: krig, myrderi, menneske- og
dyreofring og andre inhumane foreteelser
som led i gudsdyrkelsen.
52. KAPITEL Det humane eller menneskelige
paradis
I det humane eller menneskelige paradis
finder vi opfyldelsen af alle de ønskedrømme, der går i retning af
humanitet eller
næstekærlighed. Mennesker med ønskedrømme om at hjælpe ulykkeligt
stillede væsener kommer her på det åndelige plan
til at opleve deres ønskedrømmes opfyldelse som skytsengle. Det er disse væsener, der kommer til at hjælpe væsenerne ud af skærsilden og ind i
det for hver af dem bestemte paradis eller ønsketilværelse. Det er også
væsener fra dette paradisområde, der er med til at befordre de fysiske
væseners bønhørelse og hjælp i deres skæbne, så godt
det lader sig gøre fra det åndelige plan. De er til stede overalt og kan
ofte ligefrem gribe realistisk ind i et fysisk væsens skæbne ogpå
tilsyneladende mirakuløs måde hjælpe
det over en alvorlig krise. Her i dette menneskelige
paradisområde finder vi også det tidligere omtalte kunstnernes paradis,
ligesom der naturligvis også her forekommer
et paradis for videnskabens udøvere, hvor de kan få deres former for
ønskedrømme opfyldt. Der er således et lysende paradis for absolut alle
eksisterende levende væsener.
54. KAPITEL
Den normale korrespondance forbindelse mellem de fysiske
og de åndelige
væsener
Med hensyn til de åndelige eller diskarnerede væseners forbindelse med væsenerne på det fysiske plan er denne
normalt henlagt til de fysiske væseners soveperiode. Når det fysiske væsen er faldet i en dyb søvn, er det, om
end ikke helt befriet fra sin fysiske organisme, så dog så meget, at dens anvendelse til korrespondance er sat ud
af funktion, og det sovende væsen befinder sig derefter på det åndelige plan som et halvåndeligt væsen. Samme
væsen har nu i denne sin på det fysiske plan sovende, men på det åndelige plan vågne dagsbevidste tilstand,
lejlighed til at søge forbindelse og korrespondance med de af dets "afdøde" pårørende, venner og
bekendte, som befinder sig i det paradis, som det selv tilhører under sin normale søvn. Ligeledes kan det også
selv blive opsøgt af de af nævnte "afdøde" som befinder sig på et højere paradisisk område. På
samme måde kan det også selv opsøge "afdøde" pårørende og venner, som befinder sig i et lavere
paradis end dets eget. Således er der mulighed for alle, der er bundet ved sympati eller kærlighed, at få
forbindelse med hinanden på det åndelige plan. Men korrespondancen her er altså indskrænket til områder, hvor
væsenerne, som før nævnt, umuligt kan komme i konflikt eller skænderi med hinanden. De kan kun korrespondere på
bølgelængde-områder, der er paradisiske, hvilket vil sige: er glædesbefordrende.
På det fysiske plan kan væsenerne jo diskutere på alle felter, både i dem, hvor de er
ufærdige eller mere eller mindre uvidende, og i dem, hvor de er færdige eller vidende. Det er derfor, de på
nævnte plan har så stor mulighed for at komme i konflikter, skænderier og krig. Dette er altså totalt umuligt i
de forskellige paradiser med undtagelse af dem, i hvilke krigen eller de mørke og dræbende tankeklimaer er
ønskedrømme eller paradis. Men der er det kun tænkte og dermed kunstige og ikke virkelige situationer, der
opstår. At de fysiske væsener i deres vågne dagsbevidsthed ikke kan huske deres eventuelle korrespondance eller
tankeudveksling med væsener på det åndelige plan under søvnen, skyldes kun, at de hertil hørende
erindringssanser er sat ud af funktion, så snart væsenet vågner og bliver sig helt fysisk bevidst. Denne
omstændighed er en livsbetingende nødvendighed, for at den åndelige oplevelsestilstand under søvnen ikke skal
blive til en alvorlig hindring eller gene for væsenernes vågne, fysiske dagsbevidsthed eller dagligliv og dermed i
deres udvikling fra dyr til menneske. Det er derfor, at den åndelige tilværelse kun kan eksistere som paradisisk.
Hvis ikke erindringerne om væsenernes ulykkelige fysiske liv eller skæbne kunne lukkes ude fra
dets paradis,ville paradisoplevelsen være en umulighed. Og hvis ikke erindringerne fra paradisoplevelsen kunne
lukkes ude fra det fysiske dagligliv, ville dette med sine genvordigheder eller mørke tilstande for væsenet
opleves som en større eller mindre ulykke i forhold til paradisoplevelsens vidunder af en glædes og lykketilstand.
Selv de skønneste fysiske skæbner ville føles som mentale kuldegysninger eller al livslyst nedbrydende chok, der
kun kunne afføde en dødbringende melankoli og livslede. Man forstår således her atter den guddommelige
verdensordens fuldkommenhed og afsløring af Guddommens alvisdom, alkærlighed og almagt.
55. KAPITEL
Situationer i hvilke fysiske væsener kan blive besat af ånder
Med hensyn til at have fysisk dagsbevidst forbindelse med væsener fra det åndelige plan gennem
medier, kan dette udmærket lade sig gøre, men det hører til undtagelserne og er ikke den normale vej. Dog kan man
fra det fysiske plan i en vis elementær udstrækning igennem ærlige medier overføre opmuntrende tale og
oplysninger til væsener, der endnu befinder sig i deres skærsild efter deres fysiske død som ulykkelige væsener.
Men man må huske på, at skytsenglene eksisterer her som Guds ordinære redskaber for udløsning af hjælp til alle
ulykkelige væsener i skærsilden. Vi må også her erindre om, at enhver kunstig forbindelse med det åndelige plan
af ukyndige fysiske væsener kan være overordentlig farlig. Det kan føre til, at man kan blive hjemsøgt og besat
af afsporede perverse eller ligefrem sadistiske ånder fra skærsildsområdet.
Det kan også føre til, at væsener, der er forfaldne til narkotiske nydelser, drankere og
lignende væsener, som endnu befinder sig i skærsilden og ikke er befriet fra sine ulykkelige tilbøjeligheder, og
derfor lider under stærke begær efter at få disse tilfredsstillet, kan besætte fysiske væsener og igennem dem
få en slags tilfredsstillelse. De hjemsøger naturligvis helst de tilsvarende lastbefængte væsener på det
fysiske plan. Ved at besætte disse væsener kan de pågældende ånder igennem disse fysiske væseners abnorme
nydelser ligesom blive delagtiggjort i noget af nydelsen og derved få en slags tilfredsstillelse.
Dette betyder for de pågældende fysiske væsener en forhøjet trang til den ødelæggende
nydelse. Denne forstærkede trang til nydelsen, som nu også i stor udstrækning befordres af den besættende ånd,
kan blive så stærk, at det fysiske væsen til sidst mister al modstandskraft og bliver mentalt og legemlig
ødelagt i en sådan grad, at det kan føre til åndssvaghed for væsenet i dets næste fysiske jordliv.
Der forekommer også andre former for ånders besættelse af fysiske væsener. Selv om de ikke er
lige så drastiske som den foran nævnte, fører de som regel til uheldige eller ulykkelige forhold for den besatte,
der kan blive offer for nervekriser og sindssyge. En sådan besættelse kan meget ofte tage sin begyndelse igennem
tilsyneladende ganske uskyldige spiritistiske eksperimenter. Det er derfor sundest at holde sig til den naturlige
forbindelsesvej til den åndelige verdens væsener igennem sin normale og sunde søvn. Da er man fuldt beskyttet og
kan ikke komme ud i slige mentale og legemsødelæggende kriser.
(les/hør denne bok
om slike besettelser - 'Thirty Years Among the Dead' contains
dozens of detailed accounts of patients treated by psychiatrist Carl A.
Wickland with spiritualist methods, Opprinnelig utgitt: 1924)
***
hopper så siste kap:
57. KAPITEL
Livets højeste paradis
Den foran nævnte store fødsel er en åndelig proces,
igennem hvilken det herfor igennem jordlivene udviklede og modne menneske
får åbnet sine latente kosmiske sanseevner .
Og med disse evners udfoldelse bliver det nu totalt
suverænt i kosmisk viden og livsopfattelse. Det er blevet sin egen
urokkelige
kosmiske lyskilde. Og hermed er det nået frem til ved egne sanser at opleve
sin udødelighed, sin identitet som gudesøn og sit
guddommelige broderskab med alle levende væsener. Det elsker alt og alle.
Dets fysiske liv og normale skæbne er blevet et med dets ønsketilværelse
eller paradis. Det er blevet til mennesket i Guds billede
efter hans lignelse. I denne tilstand er det nået frem til at leve i
opfyldelsen af den største af alle ønsketilværelser: dette at
være et med den evige Fader i hans alvisdom, alkærlighed og almagt.
Når mennesket eller gudesønnen er nået frem til denne
fuldkomne
tilværelse, behøver det ikke mere at forlade den åndelige verden eller sit
sande, permanente paradis for at lade sig føde i fysisk materie. Det har nu
lært at tænke hundrede procent logisk både i skabelse af
væremåde og anden skabelse og er dermed tilsvarende hundrede procent
kvalificeret til at skabe i den åndelige materie. Det kan derfor nu
fortsætte sin tilværelse i spiralkredsløbets højeste åndelige verdener. Her kan det uhindret manifestere hele sin genialitet i intellektualitets - og
kærlighedsudfoldelse og nyde den heraf affødte kulminerende
skaberglæde. Det kan ikke fejle mere. Det er udlært i livets skole. Det er
selv blevet paradisisk i praktisk virkelighed.
Og på denne virkelighed hviler dets paradis, der nu er
blevet permanent, idet væsenet ikke mere er underkastet reinkarnationen
eller genfødelserne. Det ser vågen dagsbevidst Gud i alle væsener og ting. I
kraft af dets kulminerende kosmiske viden og kunnen i kærlighedsskabelse
udgør det sammen med ligesindede væsener Guddommens skabende og kærtegnende
bevidsthedsorganer. Det er ved hjælp af dem, at han indblæser livets ånde eller sin egen bevidsthed i
fremtidige verdeners og kloders levende væsener, udløser
ideerne til deres organismer, former og skikkelser. I de højeste åndelige
verdener, hvor væsenerne således er fri af reinkarnationen
og kulminerer i fuldkommen logisk tænkning og skabelse, kan de uhindret, som
før nævnt, udfolde hele deres kosmiske bevidstheds genialitet i den materie,
der automatisk lystrer tanken, ønsket
og viljen uden nogen som helst hjælp af ydre foreteelser. Og her kan de
vandre i selve Guds egen erindrings - og dagsbevidsthedssfære.
Fremmede kloder og verdener med deres eventyrlige detaljer og foreteelser,
former for menneskeheder, dyreverdener og vegatabilske livsudfoldelser toner her frem for den undrende gudesøns
kosmiske syn. I kraft af hans identitet med evigheden
bliver fortid og fremtid til nutid på hans viljes bud. Han vandrer igennem
soles kulmination af ild, lige så vel som igennem
planeters bundfrosne oceaner eller isterræner.
I kraft af hans kosmiske suverænitet og særlige materiesubstans er han immun
over for alt tids- og rumdimensionelt. På samme måde vandrer han lige så let
igennem atomverdenens mest fortættede område
som igennem verdensaltets tomrum. Da han er immun over for størrelser,
vandrer han lige så let i makrokosmiske og mikrokosmiske
verdener som i sin egen mellemkosmiske hjemstavn. Han oplever ligeledes med
lethed tusinder af kilometer som en meter og en meter som tusinder af
kilometer.
Derfor bliver en dag for denne gudesøn, som er et med Faderen, som tusinde
år og tusinde år som en dag. Her er Guddommens skabelse af mennesket i sit
billede fuldbragt. Det er blevet vejen, sandheden
og livet. Dets tilværelse eller væremåde danner Guddommens
altgennemtrængende stråleglorie.
Og således vandrer hvert eneste ufærdigt levende væsen i dag på
vejen til
paradiset og vil en dag ved den lange vejs ende blive modtaget af
den evige
Fader, verdensaltets Guddom. Og i hans kærlige fanvtag og
velsignelse, at med hans ånds strålevæld, vil det funlde og lyse hans
alvisdom,
alkærlighed og almagt fra livets tinder ud over verdener,
sole og mælkeveje.
nb- bildene brukt her er IKKE fra denne Martinus-boken
eller fra hans bøker ellers - link til en artikkel der M beskriver
mer om dette -bl a hvor vi "er" etter døden.
les hele småbogsudgaven som utdragene over var tatt ut fra online
NOSSA
LAR film on afterlife of this same source/channel/author (Brasilian film with engl.subtitles)
video
( + for ipad-link)
bildet her + det under viser noen
dimensjonsplan som omgir enhver fysisk klode - og det er
fra
disse høyere livsplan at livet på det grovfysiske plan overvåkes.
Disse høyere dimensjonsverdener er
altså det samme som klodens høyere tankelegemer - som er like
konkrete verdener som denne grovfysiske
verden når man ER på nevnte plan.
Livs- eller naturlovene på disse høyere plan er dog noe forskjellig.
Det er
her de såkalte døde befinner seg i sin ikke-fysiske tilstand
mellom de jordiske inkarnasjoner. Men for virkelig å utvikle
nestekjærligheten og evnen til logisk tenkning - må vesenene
inkarnere på det grovfysiske plan.
(illustrasjonen
er laget av Rune Ø. og er altså ikke hentet fra boken som stoffet i artikkelen er fra.)