Lydfilene (ca 30min.hver) under kan
lagres på egen pc via høyreklikk på fila, og valget ”lagre
fil/mål som” og avspilles ved kun venstreklikk
Hver av lyd-filene, i mp3
format, nummerert under og som oppleses av Ola B Johannesen,
er på ca en halvtime.
1.lydlinkom forfatterens møte med
Gjerstad i hjemmet hans, alle telefonene inn, og hvordan han
arbeider, -ser ”alt om folk som kommer for å få hjelp”. Om
hans tid i Tysklandsbrigaden som 21årig, rett etter krigen og
hans synske opplevelser da. Men han ville helst bli ”normal”
og bli kvitt sin synskhet.
2.lydlink:forts. om tiden i Tyskland og merkelige ting
han opplevde da. Om hans mor og far og deres slitsomme
bakgrunn, og om hans søsken, barndom og oversanselige
opplevelser fra oppveksten. Bl.a. å finne bortkomne ting, folk
og dyr. Synene dukket spontant oppom det ene
og det andre. Ønsket igjen å bli kvitt synene – da det var
tungt å se alle lidelsene, sykdommene og ulykkene.
3.lydlink.Fortsetter fra hans ungdomstid og tiden under
ww2. Småbrukerskolen i Norge. Mer fra tysklandstiden i –47/48. Traff ”storsofie” som bodde
langt inni fjellene, og inspirerte og lærte Joralf om
plantelegedom. Han ”så” hele hans livskjebne/livsoppgave, og i
ettertid viste det seg å stemme.
4.lydlink.tok beslutningen om å bruke evnene, mens han
samtidig hadde et yrke i bygda, og slik ble han
Snåsa-meieriets kontrollassistent. Fant at kraften ble
sterkere ved bruken av den. Fant sin kone Signe i –51, og hadde div. gårdsjobber før de
flyttet til Fåberg, med han som kontroll-assistent. En tid der
og vurderte også å flytte til USA. Flere framtidssyn kom,-
han så seg selv som klokker i Snåsa, og slik ble det i 1960.
Jobbet også som kontrollassistent, mens Signe jobbet på
bakeriet. Healet presten der for hans astma.
5.lydlink.Ryktene gikk fort om Gjerstads evner, og
kirkejobben hans ga mer trygghet for de lokale og troende
ellers, som han behandlet/healet etter gudstjenestene. Men
snart kom de hjem til ham….
6.lydlink.gjennom 40 år var det et renn av pasienter.Om barna i familien.
Hvordan han lagde eget pasientkontor. Folk parkerte overalt
rundt ved huset deres, slik at veivesenet ”måtte inn”. Men
arbeidet samtidig som kontrollass.og klokker. Han var også i
kommunestyret en tid. Stor pågang av folk året rundt, og hver
dag, inkl.noen kjendiser iblant, som for eksempel Helge
Ingstad. Ca. 30henv.hver dag i snitt, + 40 brev daglig.
Belastningen på resten av familien. Alle dyrene han ”fant” og
levende og døde mennesker.
7.lydlink.Hvordan han fant to druknede ungdommer i sjøen
ved Nappstraumen.Han
”så” byggearbeider 70mil unna. Og så mange ting ellers
uavhengig av avstanden. Han så fotballresultatettimer før
kampen de var på; 4-1 til Rosenborg som kona var fans av. + +
+
8.lydlink.om FRI VILJE. ”den smale og den brede vei” –
alle handlinger får konsekvenser, og den smale vei er kanskje
den vanskelige, men allikevel den ”riktige vei.” Kort-testen.
Adv.Cato Schøitz var også med på
besøk.
9.lydlink.om nrk-innslaget i 2006, og alt som skjedde i
etterkant. Tar aldri selv æren for det han gjør. Er betenkt på
healere som tar seg godt betalt og ”helge-kurs-healere”. Selv
tar han aldri betaling, og tror han vil miste evnene om han
utnytter dem økonomisk, men han mottar visse gaver. Han
samarbeidet med helsevesenet og lokallegen i Snåsa, f.eks.
kommune legen Haug. Eksempler på healing av syn.
10.lydlink.ØYNEhealing
-fortsettelse
om synshealing av Stavangerbarnet Bo, som mot legenes
diagnoser, fikk tilbake synet. Om Mari’s synshealing- (se
youtube-klipp
om det.) Kommunelegen i Overhalla bekrefter at Gjerstad
har hjulpet hans pasienter han selv ikke kunne hjelpe. Sjeldne
sykdommers healing. Hvordan han dro på cafe der en syk jente
var blitt ”ledet inn” og slik healet.
11.lydlink.om
hvordan sangartisten HANNE KROGH ble
healet før en lokal kirkekonsert, da hennes stemme var helt
”vekke”. Healing av barn. Krefthealing-eksempler. Personer i
koma. Tenkte å slutte i juni 03, men ting ”skjedde” – så han
fortsatte. Trodde selv han skulle dø i –84,
men lovte seg selv at om han overlevde, skulle han bruke
resten av livet til tjeneste for sin neste. Men han kan
faktisk ikke helbrede seg selv. Han har vært på mange
dødsleier og sett folk i frykt og fred. Han ble engang med en
døende over til andre siden…."Det
er medmenneskeligheten det kommer an på!! "
12.lydlink.Om når hans egen mor gikk over.
”Noe går over til en annen tilværelse”. Skeptisk til
engleskoler, men sier Märtha er et flott søkende menneske. Ser
iblant et blålig lys/vibrasjoner rundt dem han skal helbrede.
Lurer selv på hva dette er- tror det
er det høyeste åndelige. Dette er noe mer enn auraen mener
han. Sykdommenes årsak: feil tanker svekker immunkraften. Vi
gjennomstrømmes alle av åndskraft, og han mener han bl.a åpner
blokkerte livskraftsveier i kroppen. Men vi må velge selv- han
kan ikke velge på vegne av de som kommer. Kommenterer
Bjugnsaken, og han så hvordan den utpekte synderen var
absolutt uskyldig.|
****
Man bør ellers innstille
avspilleren
-enten
det er ”mediaplayer”, quicktime,
eller eller annen spiller
-til
å kunne ”streame” - slik at den avspiller mens den laster
ned den enkelte lyd-fila, slik at man slipper å vente, men
dette skjer stort sett automatisk nå idag.
*************
”Snåsamannen er en
norsk bok skrevet på bokmål av Ingar Sletten Kolloen.
Den ble utgitt i 2008. Boken er en
biografi som er basert på livet til Joralf Gjerstad. Den
appellerer til et voksent publikum, som er interessert i
fenomenet Snåsamannen og for de som er åpne for at det finnes
mer mellom himmel og jord.
Ingar Sletten Kolloen har
intervjuet Gjerstad i halvannet år, og livshistorien til
Gjerstad veksler mellom nåtid og fortid. Vi lærer å kjenne
Gjerstad personlig ettersom han forteller historier fra sin
barndom og frem til i dag. Han forteller også mye om hvordan
han tenker og ser på livet, hvordan han behandler pasienter og
hva mange av pasientene har å si om han.
Gjerstad har alltid vært veldig
følsom. Et eksempel på dette var da han som unggutt kikket ut
på fugleungene i redet og begynte å gråte fordi de frøs. Barn
forteller det som faller dem inn, og ikke lenge etterpå var
Gjerstad kjent for å finne forsvunne saker. Ettersom
konfirmasjonstiden pågikk, ble han spurt av noen om healing.
Gjerstad fikk dem til å sverge på at de ikke ville si noe til
noen, for han var en ganske sjenert ung mann og ville ikke bli
anklaget for å drive med kvakksalveri. Han ville være som alle
andre, men det skulle vise seg å bli vanskelig da han skulle i
militæret. Der måtte han flittig bruke sine krefter for at
kompaniet ikke skulle gå seg vill i Tyskland. Han advarte
blant annet om en mann som hadde sovnet bak skyteskivene på
skytebanen. e andre i kompaniet undret seg over dette og
gjemte vekk geværet hans flere ganger for å se om han kunne
finne det igjen. Det gjorde han, alle gangene, men ble så lei
at han sa ifra. Han trodde at det var noe galt med han, og
følte seg ofte forfulgt av folk som ville prøve og ”ta” ham.
Da han møtte en gammel spåkone i Tyskland som ville snakke med
ham om fremtiden, gikk han fort. Gjerstad har alltid visst hva
han ville og han hadde skråsikkert ikke tenkt å videreutvikle
disse evnene som bare førte ham til noe vondt.
Etter hvert som årene gikk stiftet
han familie og fikk jobb som ringer i Snåsa kirke. Det passet
han utmerket, siden han var en meget religiøs mann. Gjerstad
fikk så god kontakt med presten at han fortalte om evnene
sine. Presten trodde han ikke før Gjerstad holdt hendene noen
centimeter ifra presten. Han følte straks en intens varme.
Presten ble oppfordret til å kjenne på hendene til Gjerstad,
men de var kalde. Siden da har de to hatt et veldig sterkt
bånd. Flere fikk vite om dette og folk strømmet til bedehuset
etter andaktene til Gjerstad for å bli helbredet for sine
smerter. Gjerstad så på dette som ren gudsbespottelse og ville
ikke fortsette, men presten mente at var han først blitt gitt
gaven fra Gud, var det meningen at han skulle bruke den.
Gjerstad ga uansett beskjed om at han ikke lenger tok
pasienter i bedehuset. Derfor begynte de å komme hjem til ham
istedenfor. Han har siden den gang helbredet folk, ved siden
av å ha familie og jobb, uten å kreve noen form for betaling.
Noen av pasientene har han også kontakt med den dag i dag.Joralf Gjerstad ble godtatt av kirken
og sykehusene for sin trang til å hjelpe mennesker. Han har
også blitt kontaktet av politiet og redningsmannskapet for å
hjelpe til med å finne bortkomne personer og dyr. Han har fått
flere medaljer og utmerkelser for sine gjerninger og
frivillige samarbeid med de som ønsket det.
Synsvinkelen er personal og går
gjennom Joralf Gjerstad selv og Ingar Sletten Kolloen som
forteller. Dette får historiene om Gjerstad til å virke delvis
som en biografi og delvis som et intervju. Det gjør den veldig
interessant ettersom det veksles mellom Kolloen og Gjerstad
som forteller.
Jeg liker godt at vi lærer Gjerstad
bedre å kjenne og får ta del i alle hans dype tanker. Alt fra
hvordan han oppfører seg til hvordan han ser på livet. Ved å
ha lest om hele livet til den kjente Snåsamannen, har jeg fått
mer innsikt, blitt klokere og mer åpen. Kolloen skriver
allerede i innledningen at han er en skeptiker og vil teste
Gjerstad. Det gjør han. Jeg blir imponert over at Gjerstad
aldri skryter eller opphøyer seg selv. Selv om han har gjort
syke folk friske med sine varme hender, har han aldri tatt
betaling i noen form, selv om han har tatt i mot mer enn
50.000 pasienter og diagnostisert sykdommer med sin
klarsynthet. ”Kall meg ikke healer, et medmenneske er det jeg
forsøker å være”, sier han.
Boka sier noe om motet til å stå
for den man er og vise nestekjærlighet. Gjerstads livsfilosofi
er å være et godt medmenneske for alle som trenger og spør om
hans hjelp. Han har i boken fortalt mange spennende historier
om dette temaet. Denne boken er en berikelse for sjelen om å
følge livets elv.”
***
”I halvannet år har Ingar Sletten
Kolloen ført samtaler med Joralf Gjerstad (f. 1926), en mann
som tusener av nordmenn vil sverge på har eksepsjonelle evner.
Han gjør syke folk friske med hendene sine. Hvordan kan man
forklare at en slik mann vinner fram der legevitenskapen har
gitt opp? Kolloen beretter Snåsamannens egen historie, en
bemerkelsesverdig bok om vår tids Marcello Haugen. Joralf
Gjerstad, også kalt Snåsakallen, er en mann som flere tusen
nordmenn vil hevde har helt spesielle evner. Hans helbredende
hender har gjort mange nordmenn friske av sine plager.”
filmen
under er om SUPER-MIRAKEL-HEALEREN BRUNO GRØNING som
virket fra etter ww1 og til han døde i -59, bl a i tiden da
tyskland var skutt i senk og hadde behov for noe høyere å rette
fokuset på. Sett evt på norsk tekst eller annet, via
firkantikonet til venstre for tannhjulet på nedre høyre
felt/linje, og velg 'teksting' og OVERSETT AUTOMATISK og velg
språket som ønskes.
han
ble født 30.mai 1906, Gdańsk, Polen og Døde: 26. januar 1959
Bøker: Ich gebe Ihnen eine kleine Lebensweishei og
flere
Snåsamannen
spår en dyster fremtid for USAs president )*. (publ.januar2017)
Død: Snåsamannen spår en dyster fremtid for USAs
kommende president. Foto:
Terje Visnes
I et intervju NA gjorde med Gjerstad i 1991 gikk
det fram at han i god tid på forhånd forutså
drapet på John F. Kennedy 22. november 1963. Han
fortalte om drapet til noen venner – som ble
rimelig bleke om nebbet da det faktisk skjedde.
SNÅSA: – 'De kommer til å ta ham. Trump blir skutt', sier Gjerstad
til Namdalsavisa.no,
uten å tidfeste hendelsen noe nærmere. Fra rommet på Snåsa sykeheim tar
Joralf Gjerstad et oppgjør med velferdssamfunnet og er klar på at vi i
2017 er på ville veger. 90-åringen er bekymret over utviklinga.
og søndag 14.juli -24 kom nyheten at Trump var skutt på - men overlevde attentatforsøket.... (link vg)
i januar -17 skrev avisa videre: "Men tilbake til USA der amerikanerne venter på at
republikaneren Donald Trump skal bli tatt i ed som
den 45. presidenten i rekka på fredag. Gjerstad har
fulgt den amerikanske valgkampen nøye, og han nøler
ikke med å si at han er skuffet over amerikanerne og
det valget de har gjort.
«Det er skummelt»
– Ja, jeg er skuffet over amerikanerne. Det er et
skummelt valg de har gjort, et valg som vil få
innvirkning på hele verden, mener Gjerstad som selv
har sittet i herredsstyret for Ap i Snåsa. Han er
bekymret for demokratiet og er opptatt av at vi i
lille Norge må verne om det norske.
– Det hjelper ikke hvilket parti som vinner valget
til høsten dersom vi ikke verner om det norske
demokratiet. Vi kan ikke åpne dørene for utlendinger
og gi dem makt til å styre landet. Det er farlig å
si det, men det er sant, hevder Gjerstad som er
bekymret for samfunnsutviklinga.
«Vi får ikke ha det sånn så
lenge.»
– Vi lever i ei tid som til slutt vil knuse mange,
sier Gjerstad med henvisning til at vi bruker for
mye penger. Han er bekymret for at folk vil miste
husene sine når de har lånt til langt over pipa. –
Går renta opp med bare en prosent, er det mange som
ikke vil klare det. Renta vil stige, og da vil folk
slite, sier han og fortsetter:
– Vi går mot ei fattigere tid. Det er ikke de
politiske partiene som styrer landet, det er Norges
Bank. Når renta stiger, har i realiteten politikerne
ingen makt.
Foreldrene mistet huset
Han trekker klarer paralleller til de harde 1930-åra
da han som guttunge hørte foreldrene snakke om de
tøffe tidene. Familien Gjerstad med Sofie og Jon
Gjerstad og deres åtte barn, ble selv hardt rammet.
Jon Gjerstad jobbet som maskinist på båten Bonden
som gikk mellom Sunnan og Snåsa. Men i 1926 sluttet
båten å gå, og faren måtte ta seg anleggsjobb på
Nordlandsbanen. I 1928 klarte han ikke å betale de
70 kronene familien skyldte på huset, og kommunen
overtok boligen. Tre familier fra fattigvesenet
flyttet inn. Det sitter godt i minnet til Gjerstad
enda i dag.
– Det var sakfører Helge Svarva som hjalp oss å få
tilbake huset. Han ba mor ta kontakt med ordføreren,
for han mente huset ble fratatt foreldrene mine ved
en feiltakelse. Det hjalp, sier Snåsamannen som
imidlertid aldri har klart slippe tanken på at Snåsa
kommune sørget for at familien hans kom på legd.
– Enda i dag kjenner jeg på hvor feil det var, at
kommunen skulle ha så stor makt. Den følelsen sitter
fremdeles så godt i at jeg aldri ble snåsning, sier
Gjerstad,
– Jeg følte meg undervurdert av folk i Snåsa. På
1930-tallet fikk jeg ofte høre at jeg var en
fattiggutt av folk i bygda, forteller han.
«Jeg er namdaling, ja»
Gjerstads mor, Sofie Nylenden, var fra Høylandet, og
det ble familiens fristed i disse tunge årene.
– Hos bestemor på Høylandet forsto de at det var
nødvendig å avlaste foreldrene mine som hadde åtte
barn å fostre opp. På Høylandet var det et fredelig
folk. Høylandet ble mi heimbygd, mens Snåsa ble
bygda der jeg virket, sier Gjerstad som gjerne
kaller seg namdaling.
For Gjerstad peker på at snåsningene levde i en
bondekultur der det ble gjort stor forskjell på
fattig og rik. Det klarte han aldri å avfinne seg
med. En av Gjerstads leveregler er nettopp det
motsatte – han gjør ikke forskjell på folk.
Forsto at han var annerledes
Alt da han var liten gutt, forsto Gjerstad at han
ikke var som andre. Han sier han var født beskjeden,
og han ble fort klar over at han hadde evnen til å
se det andre ikke så.
– Og vissheten om at jeg hadde varme hender, gjorde
det vanskelig for meg å være i lag med de andre
barna, sier Snåsamannen.
– Når ble du først klar over dine uvanlige evner?
Han må tenke seg om, men faller ned på at en av de
første opplevelsene må ha vært en episode der
søstera hans hadde fått en fin blomst på bursdagen
sin. Blomsten holdt på å visne da unge Joralf la
hånda over den. Da våknet blomsten til liv. Det var
som om det kom solskinn på den.
– På slutten av 1930-tallet kom prestesønnen Arnold
Strømme til meg og ba meg ta bort tann- pina hans.
Det gjorde jeg, og han ble helt god. Men så sa han
at du Joralf, du må ikke fortelle det til noen, Da
blir far (presten, red.anm.) sint.
Har hjulpet titusenvis
I dag smiler Gjerstad av episoden. Han har behandlet
– og hjulpet titusenvis av mennesker. Noen står
klarere i minnet enn andre, Som dama fra Mo i Rana
som fikk igjen synet, og hun som ble kvitt
lammelsene sine. I 70 år har Gjerstad hjulpet folk
med det han selv kaller den gode krafta. Noen har
han ikke kunnet hjelpe. Dem har han henvist til
leger og sykehus. Det er ingen motsetning i det.
Gjerstad har hele tida anerkjent legevitenskapen,
selv om en del kanskje ikke har anerkjent Gjerstad
som helbreder.
– Men jeg fikk en gave. Jeg har ikke lært dette noe
sted. Med gaven fulgte en åndelig styrke, og jeg
fikk en veldig tro på kristendommen. Jeg har i
grunnen bare fulgt den livsregel jeg ble pålagt,
forklarer Gjerstad.
«Visste at hun ble kona mi.»
Snåsamannen som vokste opp under nøysomme kår i det
som i dag er skiltet som Gjerstad-huset, møtte sin
livsledsager Signe i 1952. Signe Seem var fra gården
med samme navn i Kvam, og hun gikk husstellkurs i
Snåsa da Joralf kastet sine øyne på ungjenta.
– Visste du at hun skulle bli kona di da du så henne
første gang?
Snåsamannen smiler. Klart han visste det. Han
forteller at Signe var en veldig fin ungdom,
stillferdig og klok. Men når vi vil høre mer om
hvordan han vant hennes hjerte, smiler han bare og
sier at noen hemmeligheter skal man få ha.
De to giftet seg i 1954 og begynte som gårdbrukere i
Kvam. Da gården ble til salgs, hadde de imidlertid
ikke kapital til å kjøpe den. Joralf begynte på
handelsskole i Steinkjer, mens Signe serverte på
samvirkekafeen. Deretter bar det til Levanger, der
Joralf fikk ei stilling som fjøs- mester på Mo gård.
En lammelse i en fot satte imidlertid en stopper for
videre karriere i fjøset. Gulvet ble for hardt.
Tilbake til kirka
– Jeg måtte slutte som fjøsmester på grunn av foten,
så vi dro til Lillehammer, der jeg fikk en post som
meieriassistent. Til slutt ble jeg overassistent
der, forteller Gjerstad som i sin yrkesaktive
karriere også jobbet på Snåsa meieri.
Men hans gode kraft førte han nærmere kirka. I to
perioder jobbet Gjerstad som klokker i Snåsa kirke,
først fra 1967 til 1977 og så i 1980–86.
Det var blitt kjent at klokkeren hadde varme hender,
og folk strømmet til kirka. Sokneprest Rokstad lot
Gjerstad ta imot folk i kirkestua.
– Men jeg følte at en del bare kom til kirka for min
skyld. Det ble galt i mine øyne, forklarer Gjerstad
som selv er en dypt religiøs mann.
Han samlet egenhendig inn 89.000 kroner til nytt
kirkeorgel i Snåsakirka ved å gå rundt på bygda og
be folk bidra. Og nytt orgel, det ble det.
– For meg har kirka vært noe stort i livet. Derfor
er det sårt at stat og kirke har skilt lag, sier han
og legger til:
– Om folk ikke vil bekjenne seg til kirka nå, så vil
de finne tilbake. De er opplært til at kirka står
dem nært. I kriser vender vi mennesker oss alltid
til kirka.
«Barna må få lov å synge
salmer.»
Han blir harm når han tenker på at ungene av i dag
ikke skal få lov til å synge de kjente, kjære
salmene som hører den norske kirka til.
– Det er skrevet så mange gode salmer av diktere som
Elias Blix, Matias Orheim og Anders Hovden. Det å
lære deres salmer styrket vårt skoleverk. Salmene ga
oss mening og demokratisk styrke, påpeker han.
90-åringen er kritisk til den pågående
kommunesammenslåingsprosessen. Han er for at Snåsa
skal bestå som egen kommune, og mener kommunene skal
stå på for å beholde selvstendigheten.
«Hvorfor slå sammen?»
– Demokratiet svikter dersom folk innen egen kommune
ikke er i stand til å styre. Jeg synes det er rart
at det skal være kommunesammenslåing nå, sier
Gjerstad.
– Hvorfor er det så rart?
– På 1930-tallet styrte hver eneste bygd seg selv.
Det klarte de i en situasjon med stor fattigdom, og
de klarte å snu situasjonen. Da er det rart at vi i
våre velmaktsdager ikke skal være i stand til å
styre våre egne kommuner. Å gå inn for å slå sammen
kommuner, må være et svik fra kommuneledelsen sin
side, svarer Gjerstad.
I tjeneste i 70 år
Han og Signe bygget hus på Snåsa som fremdeles er i
deres eie. De fikk etter hvert tre barn: Jorunn,
John Sverre og Svein. Joralf hadde jobben sin på
dagtid. På ettermiddager og kvelder helbredet han
folk som kom heim til han. Det var også uhorvelig
mange telefoner fra folk som spurte etter hans
hjelp.
– Jeg ble ledet inn i et arbeid som kom til nytte,
sier Gjerstad selv. Han tok aldri betalt for
tjenestene han utførte. Det var ikke derfor han
gjorde det.
– Ble du aldri sliten av alle som ville ha en bit av
deg?
– Nei, det gikk bra. Vi greide det. Hadde jeg begynt
å hjelpe folk, kunne jeg ikke slutte. Jeg ville ikke
gjøre forskjell på folk, svarer Gjerstad.
Det sies at han har hatt besøk av 50.000 mennesker.
– Det er veldig mye, jeg vet ikke om tallet stemmer,
men jeg sto til tjeneste på det området i 70 år,
sier han.
– Så ble du kjendis?
– Nei, kjendis, det merket jeg ikke noe til, smiler
90-åringen som allikevel medgir at han har oppnådd
en viss berømmelse.
Med et lite smil forteller han om da han og Signe
var i Oslo, og folk kom og ville bli fotografert
sammen med ham. Når han er i litt større byer, blir
han kjent igjen over alt, og folk flokker seg rundt
ham.
Han har selv ført tre bøker om sitt liv i penna,
slik at beretningene skal være rett framstilt for
ettertida, slik han husker dem. Det er også skrevet
bøker om Snåsamannen av andre forfattere. Han er
blitt et begrep, en legende – og Gjerstad og hans
helbredende egenskaper er kjent langt utafor Snåsas
og Trøndelags kommunegrenser.
Bor på sykeheimen
I alderdommen har Joralf Gjerstad fått et roligere
liv. Han bor på Snåsa sykeheim, dit også kona Signe
flyttet for noen år tilbake. Hun er blitt dement,
men heldigvis kjenner hun meg igjen, sier Joralf som
har avfunnet seg med situasjonen.
– Jeg måtte hit for to og et halvt år siden da jeg
brakk foten, og så ble jeg her, forklarer Gjerstad
som sier han trives veldig godt og blir godt tatt
vare på av betjeninga.
– Det spiller ingen rolle hvor jeg bor. Jeg finner
meg i å bo her, sier han.
«Jeg føler meg frisk.»
– Hvordan er helsetilstanden din?
– Jeg føler meg like frisk som før. Alt mens man
greier å tenke rett, er det ikke noen forskjell i
forhold til hvordan det var å være yngre. Men det er
et problem at jeg nå er over 90 år og sitter og
irriterer meg over samfunnsutviklinga, sier han.
– Hvordan er dagene dine på sykeheimen?
– Jeg møter opp til hvert måltid, ser tv, leser og
følger med på nyhetene. Når man er blitt så gammel
som jeg er blitt, er man i grunnen aldri alene selv
om man er alene, sier han kryptisk.
– Og nå har du fått fred fra folk som vil ha din
hjelp?
Joralf Gjerstad smiler og drar litt på det. Så sier
han:
– Jeg skal ta ut overpensjon nå.
Og det må vel være tillatt når man går i sitt 91.
år?
)* andre har også sett noe som muligvis kan koples til
dette:
Profetien eller synet av dette;
"Irlmaier fortæller, at det år, krigen
bryder ud, kommer foråret meget tidligt. Allerede i marts
vil det være så varmt, at bønderne vil kunne så, og det
bliver en god høst. Alting tegner lyst og godt, og der
tales kun om fred. Men så sker der pludselig noget. I
et land sydøst for Bayern (han siger ikke hvilket)
finder der et politisk mord sted på en højtstående
person. To lejemordere, som er betalt for det af et
andet folk, begår mordet, og han ser en blodig dolk
ligge ved siden af den myrdede. Lige efter denne begivenhed
bryder det løs, som et lyn fra en klar himmel kommer det.
Uden noget forvarsel ruller en nat
russiske panserarméer ad tre forskellige veje ind gennem
Vesttyskland mod Rhinen. Den ene hær benytter vejen fra Prag
ind over Furth-ChamStraubing, således som Matthias Lang
havde set »de røde« komme, men ved Donau bøjer de af og
kører videre mod nordvest.