|
merk; overskrifterne
til de følgende utdrag fra hans bøker er ikke
forfattet af Martinus selv:
Hvem kan have glæde af de
kosmologiske forklaringer?
"... de mennesker, der vil være modtagelige for den
kosmiske logik, er de mennesker, livet selv har
uddannet. Det er dem, der har været igennem store
vanskeligheder og er begyndt at føle, hvad der absolut ikke
kan betale sig (lønne seg). En ny form for tryghedsfølelse
vil vokse frem i disse menneskers sind, de vil ikke være
bange for døden, thi de vil lære at forstå, at der ingen død
findes, men blot forandring fra én tilstand til en anden, en
forvandling gennem reinkarnation eller genfødelse, der i sig
selv er en udvikling. Og denne udvikling vil med tiden føre
mennesket frem til en tilstand, der er den sande lykke, idet
den vil være blottet for (fri av) utryghed, for sygdom
og skuffelse og for alle de former for ulykker, der plager vor
tids menneskehed."
Fra foredraget "Vejen til den sande lykke"
De "hellige bøker"
og "hellige menn" er kun en
nuance i Livets EGEN undervisning
”Et enkelt væsens manifestationer, de være sig
nok så strålende og fuldkomne, vil således i sig selv
aldrig være almægtige nok til at overflødiggøre alle de øvrige
former for Forsynets eller Almagtens påvirkninger af væsenerne.
Vi har derfor aldrig set og vil aldrig nogen sinde få at se,
at et såkaldt ”Helligt væsen” eller en såkaldt
”Hellig Bog” vil være i stand til at udgøre mere end en
enkelt nuance eller brøkdel i det mægtige sammenspil af kræfter,
der hver der dag viser sig for os som et levende illustreret
billedgalleri, hvor universer, sole, planeter og væsener med
sine hver især tilhørende skønhedsformer og inspirationsværdier
svæver forbi vore, i henhold til vort udviklingstrin og
sansebegavelse mere eller mindre undrende øjne.”
Fra Livets Bog 1 stk. 10
Enhver
må finde frem til det i livet der inspirerer dem
”For ethvert individ eller for enhver sandhedssøger
gælder det altså om, i hans daglige færden og oplevelse af
livet, at finde de væsener, de manifestationsformer, den
lekture, den beskæftigelse eller det lidet (lille) eller
meget, der for ham må være identisk med en absolut
livgivende eller stimulerende basis for hans udvikling fra
uvidenhed til viden, fra mørke til lys, fra sorgens og
skyggernes mørke riger til kærlighedens lysende zoner foran
den evige Guddom.”
Fra Livets Bog 1 stk. 16
I
livet er vi alle lærere og elever for hinanden
Livets Bogs opgave er ”..at lede sandhedssøgeren til
forståelsen af den daglige oplevelse af livet med dets
tildragelser, dets behagelige og ubehagelige erfaringer, dets
lyse og mørke scenerier som identisk med en, for ham selv særligt
tilpasset, og af Forsynet udløst direkte korrespondance”.
"Livets Bog skal således give den studerende et indblik
i, hvorledes denne førstnævnte korrespondance eller denne
livets direkte tale eksisterer som udgørende tilværelsens
absolut eneste fundamentale religion, idet den nemlig kun
kan eksistere med absolut alle som lærere, med alle som
elever og med alt som læresætninger."
Fra Livets Bog stk. 15
Livet selv er den virkelige
religion
"Da alle levende væsener derved eksisterer som
fødte medlemmer af denne religion, har den ingen forudgående
indmeldelses- eller optagelsesceremonier. Og da dens område
fra evighed til evighed omspænder intet mindre end selve Altet,
har vi her den eneste eksisterende religion, i hvilken der, i
bogstavelig forstand, kun findes én Hjord og én hyrde.”
Fra Livets Bog stk. 15
Tolerance
mod alt og alle
”Livets Bog er blevet identisk med en afsløring af væsenernes
identitet som ”sønner af Guden” samtidigt med, at den
blotter religionernes nære indbyrdes forhold til hverandre
som stråle-bundter fra et og samme lyshav og derved
yderligere udgør et defensorat for alle eksisterende væsener”
… ”et redskab for påvisningen og bortfjernelsen af
den sidste rest af den form for uvidenhed, der skaber
intolerance og dens følgesvende ”lidelserne”.”
Fra Livets Bog stk. 19
”Thi uvidenhed er nemlig den virkelige årsag til alt, hvad
der hører ind under det, verden kalder ”det onde”. Der
hvor uvidenhed fjernes, ophører det såkaldte ”onde” med
at eksistere.”
Fra Livets Bog stk. 19
Med forståelse af
reinkarnation bliver livet retfærdigt
"De kosmiske analyser har vist os: At reinkarnation er
det urokkelige fundament og garanti for skabelsen af den
absolutte retfærdighed i verden. Uden den var der således
ingen som helst retfærdighed til. Og uden kendskab til
reinkarnationen kan livsmysteriets løsning umuligt opleves
eller erkendes” ... ”Men takket været kendskabet til
reinkarnationen ser vi, at væsenerne selv udgør den allerførste
og absolutte årsag til deres egen skæbne, og at lidelserne
udelukkende fremkommer i kraft af væsenernes uvidenhed om
fuldkommen væremåde og heraf følgende skæbnedannelse."
Fra Livets Bog 7, stk. 2658, pkt. 17
Forskning i det indre
”Da forskeren selv er identisk med dette ”levende
noget”, vil hans eget liv være det objekt, der ligger ham nærmest
eller er mest tilgængeligt for denne forskning. Den ny
forskningsmetode vil derfor mere og mere blive baseret på
individets kendskab til sig selv, dets kendskab til sin egen
overfysiske natur, thi i denne overfysiske natur ligger hele
livets mysterium åbenbaret.”
Fra ”Bisættelse” stk. 38
Vanetænkning
og visdom
"Når menneskene er begyndt at fjerne sig fra meget af
det, der er skik og brug, vil det let komme til at føle, at
det står ene (ensom) med sine tanker og ønsker, men når det
lærer de love at kende, der ligger bag bønnens magt, og
forstår at bruge dem, vil det mærke at det aldrig er ene,
men at der står stærke åndelige kræfter bag den
forvandling af jorden og menneskeheden, det nu er ved at blive
en bevidst medarbejder i.”
Fra: "Frigørelse af flokbevidstheden"
Flokbevidsthed
og frihed
"Menneskene er endnu så rodfæstet i dyrelivets
traditioner, at de ynder at gå i flok. De går hellere ifølge
med flokken på en forkert (feil) vej, end de går alene på
den rigtige vej. Men derved kommer de naturligvis også til at
dele flokkens skæbne.”
"Andre væsener er ikke bange for flokkens skærsild. For
dem er sandhedens afsløring og praktisering det absolut
eneste mentalt bestemmende i deres fremtræden, ganske uafhængig
af hvilken lidelse, hån, spot og bagtalelse fra den uvidende
hob de så end måtte være genstand for” … ”Og i dette
kendsgerningernes soleklare dagslys bliver eneren eller
mindretallet til "den lille tue, der vælter det store læs",
...udfrier hoben fra uvidenhedens og suggestionens favntag og
således er det lille retmæssige "sennepskorn", af
hvilket "himmeriges rige" vokser frem på
jorden".
Fra Bisættelse, stk. 119 og 120
Tillid til livet
"Modsætningen til frygt kan kun være den mentale
tilstand, vi udtrykker ved begrebet "tillid". Hvor
der opstår tillid, fjernes frygten. Hvor frygten fjernes,
opstår freden. Vejen den virkelige fred, altså en fred der
ikke er en camoufleret våbentilstand, kan absolut kun
opbygges af eller brolægges ikke med våben – men med
tillid."…
"Frygtens sande absolutte årsag er åndelig eller
kosmisk uvidenhed. Derfor kan frygten ikke bekæmpes ved vold
og magt, men derimod udelukkende med kosmisk viden. Kun
absolut kosmisk viden giver den tilsvarende urokkelige
tillid."
Fra "Hinsides dødsfrygten" Småbog nr. 21
Livsmodet
"Hvad skal der til for at få det rigtige livsmod og
for at bevare det? Man må lære at elske sin næste som sig
selv. Det giver livsmod, og det bevarer det. Den tankeart,
der allermest underminerer livsmodet, er martyriet".
Fra "Livsmodet"
”Vi vil således aldrig i noget som helst tilfælde kunne se
Guddommen uden igennem næsten, og aldrig opleve næsten uden
af være stedet for Guddommen. ”Næsten” er vore egne
mikrovæsener, ”næsten” er det væsen, i hvis organisme
vi oplever dagens lys, ”næsten” er det væsen, der forfølger
og hader os, såvel som det er det væsen, der elsker og
beundrer os. ”Næsten” er et hvilket som helst væsen, der
måtte komme indenfor vort sanseområdes rækkevidde.”
Fra Livets Bog stk. 703
Alkærligheden
”Fra at være et halvkønsvæsen er det således nu på vej
til at blive et helhønsvæsen. Det er således altså, som vi
allerede for længst er blevet kendt med, ved at forvandles
fra dyr til menneske. Jo længere fremme væsenet er i denne
forvandling, desto mere ”menneskelig”, hvilket vil sige:
intellektuel og kærlig, er det ..”
Fra Livets Bog 7 stk. 2482
”De før så kontrastrige væsener,
”han” og ”hun” er nu udlignet, således at de ikke
mere udgør to køn. Der forekommer altså ikke mere noget
”modsat køn” for disse væsener. De tilhører alle det
samme køn. Genstanden for deres kærlighed kan derved kun
blive dette deres ”eget nye køn”.”
Fra Livets Bog 4 stk. 1560
Drabet på dyrene
".. også inden for ernæringen findes der områder, hvor
De skal øve Dem i kærlighed” … ”der findes en
anden og langt skønnere levevis end dette at ernære sig af
dræbte dyrs efterladte lig” … ”Det udviklede
menneske ernærer sig udelukkende af vegetabilske
produkter".
Fra "Julestjernen"
Vi tiltrækker selv vor skæbne
"Ethvert menneske er som en magnet, der tiltrækker netop
de begivenheder og medvæsener, som kan bibringe det de
erfaringer og oplevelser, som det i øjeblikket mest trænger
til".
Fra "To livselementer"
"Står man over for et menneske, som er ubehageligt, må
man dels tænke på, at det er ens egen karma, der har bragt
en i berøring med dette menneske. Det er en prøvelse i
tolerance og åndelig ligevægt” ... ”Men man kan tænke
inden i sig selv: "Også du er et guddommeligt væsen, og
et guddommeligt væsen er det naturligt at vise kærlighed".
Nu er kærlighed ikke blot klap på kinden. Det det gælder
om, er at gøre det, der i den givne situation er det kærligste
at gøre uden nogen form for vrede, bitterhed, skuffelse eller
irritation. Man kan da godt være bestemt uden at være arrig,
og man kan også irettesætte et andet menneske på en venlig
og kærlig måde uden at slå i bordet".
Fra "Livsmodet"
Fundamentet for evnen til
tilgivelse
"Når man med sin intelligens prøver at
forstå, at alle mennesker står på forskellige
udviklingstrin, får man efterhånden kræfter til at tilgive
alt og alle. Men hvorledes får man kræfter til at
tilgive sin næste, når han på forskellige måder generer én
og fylder ens liv med vanskeligheder og problemer? Ved at
prøve på med sin intelligens at forstå, at vedkommende i øjeblikket
ikke kan være anderledes, end han er, ligesom en tidsel eller
brændenælde (brennesle) ikke kan være anderledes, end de
er.
Og ved at indse, at når denne "fjende" bringes i
vor nærhed, så er han kosmisk set ikke en fjende, der vil os
til livs, men blot et redskab, hvorigennem Guddommen lader os
høste, som vi selv engang har sået. Og ligeledes ved med sin
følelse at forsøge at fatte sympati for det menneske, der
ikke ved, hvad det gør, og som senere må høste, hvad man nu
selv får overstået. Altså, når "fjenden" i
virkeligheden ikke er årsag til ulempen, og når han på
grund af sin fortid og med henblik på sin fremtid ikke i øjeblikket
kan være anderledes, end han er, er der jo al mulig grund til
at følge Kristi bud og tilgive og atter tilgive.”
Fra foredrag af Martinus den 16. oktober 1955.
At tilgive er ikke at være tossegod (dum-snill)
”Den humane evne er jo en udviklet stærk sympati for alt
levende. Men en sådan sympatifølelse kan lige såvel være
ulogisk som logisk. En ulogisk sympatifølelse er det samme
som det, vi i Livets Bog har udtrykt som ”Tossegodhed”.
Tossegodhed er at understøtte eller hjælpe ”svindlere”
og ”bedragere”, der under en camufleret nød, sygdom eller
elendighed søger at udnytte mennesker med stor sympatifølelse
og således uberettiget eller under falsk foregivende søger
at leve højt på disses gavmildhed.”
Livets Bog stk. 2658 v.29
Den nuværende verdenskultur
er en krig om pengene
”Forretningsverdenen kommer derved i
virkeligheden til syne som udgørende et forfinet form for
jordmenneskenes kamp om værdierne. Den er krigen overført
til et andet plan, men resultaterne er de samme som ved den
almindelige krig, nemlig: ruin, fattigdom og undertrykkelse
for de overvundne og rigdom, luksus og magt for sejrherrerne.”
Fra Livets Bog stk. 75
”Da hele tilværelsen i kraft af de
kosmiske love kun kan opretholdes på basis af, at enhver værdi
betales med en tilsvarende værdi, er forretningsprincippet i
sin dybeste analyse af ædel og kosmisk natur og bliver kun uædelt
eller samfundsskadeligt der, hvor sunde og kraftige individer
holdes ude fra at kunne betale værdier med værdier, eller
hvor store grupper af individer bliver i stand til at kunne
”købe” sig fri af denne guddommelige realitet. Sådanne
forhold vil altid finde sted der, hvor noget betaltes med en
pris, der ikke er i harmoni med dets virkelige værdi.”
Fra Livets Bog stk. 76
Et internationalt fredsrige er
under skabelse på Jorden
”I næste århundrede vil stormagterne komme til at
miste deres magt, og man vil komme til at samles om at rette
verden op ved at skabe en international folkeret, der forbyder
krig. Man vil komme til at ordne det således at hele verden
kommer under en fælles styrelse, så der ikke er nogen, der
hersker over olien eller andre værdier.”
Fra ”Den nye Kultur” (Nb. Citatet er fra sidste århundrede)
"Når alle nationer er provinser i én stat, er der i
virkeligheden kun ét folk i verden. Men når der kun er ét
folk i verden, er der ingen at føre krig imod, ingen at sætte
toldgrænser for, ingen at købe af, ingen at sælge til. Et
folk er i princippet at ligne ved et individ. Et individ
kan ikke "handle" med sig selv. Penge mister
deres basis for eksistens, bliver ganske overflødige."
Fra Bisættelse, kap. 202
"Da den samlede jordklode er én enhed, én organisme, ét
legeme, er dens enkelte dele bestemt til at skulle
samarbejde. Verdens sande natur og åndelige kurs er
international udvikling. Internationalisme er det bånd,
hvormed Gud har sammenføjet verden. Og "hvad Gud har
sammenføjet, kan menneskene ikke adskille". Alt, hvad
der går imod denne udvikling, vil udløse krig."
Fra Bisættelse, kap. 178
Den nuværende kultur er en
dommedagsperiode
”Vi har set, at menneskeheden mere end nogen sinde er
inde i en eksperimenternes epoke, altså en epoke i hvilken
mulighederne for mental og fysisk udskejelse og afsporing så
at sige på alle livsfelter er så overvældende, at hverken
verdensreligionerne eller tugthuse, fængsling, straf og
henrettelser kan hamle op med dem. Udskejelserne eller
afsporingerne går således deres gang og skaber alle de
overtrædelser af livslovene, der gør oplevelsen af
dommedagens eller ragnaroks rædsler uundgåelig.”
Fra Livets Bog 7 stk. 2521
”Det er menneskehedens næsten
totale uvidenhed med hensyn til den åndelige eller psykiske
materie, der har affødt dommedagens rædsler.” … ”At al
skabelser på det fysiske plan må være logisk, for at kunne
opfylde hensigten med dens tilblivelse, er selvfølgeligt. I
modsat fald bliver den en skuffelse eller mental katastrofe
for sit ophav.”
”’Det, der skal føre
menneskeheden ud af dommedagens mørke, bliver således ikke
den materialistiske videnskab, ligeså lidt som det bliver det
religiøse princip i den forældede fortolkning, der endnu gør
sig gældende. Det bliver derimod først og fremmest igennem
den erfaringsophobning, menneskeheden igennem dommedagens rædsler
og besværligheder bliver tilegnet.”
Fra Livets Bog 7 stk. 2522
”Denne erfaringsmasse afføder i
menneskene den humane evne, hvilket altså vil sige evnen til
ikke at kunne nænne at gøre det onde.” ... ”Der er så
meget, der tilsyneladende er godt, men i virkeligheden er
ondt, ligesom der også er meget, der tilsyneladende er ondt,
men i virkeligheden er godt. For helt at kunne afgøre, hvad
der er ondt, og hvad der er godt i den guddommelige
verdensplan, må man kende denne plans hovedstruktur.”
Fra Livets Bog 7 stk. 2523
”Selvom væsenet er begyndt at
blive et humant væsen, kan det ikke straks ved egen hjælp
tilegne sig kosmisk viden eller oplysninger om, hvor meget
denne deres humane indstilling og væremåde er i virkelig
logisk eller videnskabelig kontakt med livets kosmiske mening.
Og her er det, at de bliver modtagelige for åndsvidenskaben
eller livets kosmiske analyser.”
Fra Livets Bog 7 stk. 2524
”Intet under at vejen ud af de
tunge materiers zone kun går igennem udviklingen af næstekærligheden.
Så længe væsenet er farligt for sine omgivelser, må det
forblive under de faste materiers belastning. De faste
materier er livets spændetrøje. Når væsenet bliver
uselvisk åbner ”spændetrøjen” sig, væsenet bliver
frigjort, og materien lystrer behageligt og direkte, og det
virkelige liv begynder at åbne sine porte for den betagede
gudesøn.”
Fra Livets Bog 2 stk. 365
”Forsynet har rigeligt med metoder
til at sikre det væsen, der handler alkærligt.”
Fra ”Kulturen”
Den
nuværende irreligiøsitet
”.. denne indstilling er i virkeligheden kun en
overfladisk spaltning. Oprindelig er alle mennesker religiøse,
ja, de kan slet ikke leve uden at være det. Når der derfor
er tale om ”irreligiøsitet”, vil dette kun betyde en
sindstilstand, i hvilken væsenet netop har tabt al tro på
den fra fortiden overleverede moral og opfattelse af et forsyn
eller en Guddom, idet fortolkningen er skrigende imod dets nuværende
videnskabeligt eller intelligensmæssigt indstillede sansning.
Men i det øjeblik, de religiøse
love og overjordiske detaljer er virkelig videnskab og med
forstanden kan efterforskes eller kontrolleres, er der
tusinder eller millioner af jordmennesker, der er parate til
at lægge deres opfattelse og liv helt og holdent i denne
videnskabs interessesfære. Da kommer deres religiøsitet
atter frem til den synlige, fysiske overflade.”
Fra Livets Bog stk. 1485
Guddommen – en
realitet?
”Selve den virkelige oplevelse af Guddommen
igennem kosmisk bevidsthed eller indvielse kan ikke gives
noget væsen, det er noget, væsenet selv må udvikle sig til,
og som vil komme engang, når væsenet er i besiddelse af den
nødvendige blanding i bevidstheden af følelse, intelligens
og intuition. Det er noget, der kommer med udviklingen på
samme måde, som væsenet engang fik øjne at se med og øren
at høre med.
Det kommer før eller senere til
ethvert jordmenneske, akkurat som dette, at det engang
udviklede sig fra mineral til plante og fra plante til dyr. Nu
skal det forvandles fra dyr til rigtigt menneske, hvilket
netop vil sige et "menneske i Guds billede".
Fra "Guds sanser"
Det
Tredie Testamente
”Vi ser således, at det sidste stadium i den kristne
verdensepoke, den nye verdenskultur allerede er indbygget i de
tidligere kulturer. Kristendommens verdensepoke består af tre
store stadier, hvor de første udgøres af Det Gamle
Testamente og Jødedommen og det andet af Det Nye Testamente
og kristendommen, hvor den materielle tilstand skulle udvikles.
Det tredie stadium er Det Tredie Testamente eller åndsvidenskaben,
som vil danne grundlag for menneskets videre udvikling og
garantere at menneskene indenfor denne epoke vil komme til at
blive ét med Gud.”
Fra ”Kristendommens verdensepoke”
"Hvad vil der ske i den ny
verdensepoke? I denne ny epoke vil al krig, nød og elendighed
efterhånden blive afskaffet. Menneskeheden vil blive i
"Guds billede efter hans lignelse". Alle jordens
stater vil blive forenet i ét rige, og menneskeheden vil
blive til "én hjort og én hyrde". Menneskehedens
religiøsitet vil da ikke mere være baseret på instinkt
eller ren tro, men på videnskab, kendsgerning og virkelighed.
Alle tør vedkende sig Guds liv, som er åbenbaret i alt og i
alle."
Fra "Tre mennesketyper i skabelsen af "Guds
billede" på jorden"
Den højeste
væremåde
”Kristus sagde til sine disciple: ”Gå ud i verden og
gør alle folkeslag til mine disciple, idet I døber dem i
faderens, sønnens og den hellige ånds navn”. Hvad er det
for en dåb? Den virkelige dåb, den eneste som har
betydning, er den kærlige vekselvirkning med vor næste i
hverdagen. At smitte andre med lysets væsen ved sin væremåde,
det er den virkelige dåb. Man kan ikke lave dem om, men
man kan vise dem et eksempel, som virker på længere sigt. Og
dette lysets væsen kommer i virkeligheden ikke fra en selv,
det kommer fra Gud gennem en til næsten. Så er man et væsen,
som gennem livsmod og kærlighed får Guddommen til at være nærværende
i sin vekselvirkning med næsten. Da er der ingen
martyrbevidsthed, da lyser og stråler freden gennem
mennesket, selv om det befinder sig på en slagmark.”
Fra ”Livsmodet”
|