|
|
Innledning.
Et sentralt spørsmål i all åndelig
søken er:
1.
Overlever mennesket døden og fortsetter et
liv i en annen virkelighet/dimensjon?
2.
Finnes det en overordnende plan for
utvikling, og hvilken plass har menneskene i denne?
3.
Hvordan er så denne virkelighet, og hvordan
kan vi få informasjon om denne?
4.
Er den materielle verden den eneste
virkelighet, eller finnes det en verden, eller kanskje mange verdener og
virkeligheter utenfor det vi direkte kan observere.
For å få svar på noen av disse
spørsmålene har vi flere muligheter,
- Noen sier at det er ikke meningen
vi skal vite noe om disse tingene, på en måte er nok dette riktig for
mange siden de fleste av oss er født uten erindring om liv før dette,
men noen har det. Det er dokumentert.
Etter min forståelse er det opp til hvert enkelt menneske å søke etter,
og arbeide for å finne slike kunnskaper. I slik søken bør en bruke
vitenskapelige metoder og kritisk analyse, og ha en ydmykhet i forhold
til det en finner og forstår for her kommer en inn på et område som i
realiteten ligger langt over vår fatteevne.
- Vi kan gå til religionene og deres
hellige skrifter som forkynner et evig liv.
Problemet med disse er basert på gammel kunnskaper tilpasset en
forståelse i en forgangen tid. De er ofte absolutte og representeres av
et konservativt maktsystem som har vanskeligheter for å åpent for nye
kunnskaper og erfaringer. Trossamfunnene har også utviklet seg til
maktsystemer som kjemper for å opprettholde sin makt. De vil som regel
enten avviser nye kunnskaper, eller (bort)forklare det med foreldete
synspunkter.
- Vi kan også søke i vår nyere tid
blant de fenomener som mange opplever gjennom sin nyejerrighet og
åndelige søken eller spontant i sin hverdag eller mer bevisst ved å
studere det den omfattende litteratur og medieverden bringer av ny
informasjon. Dette kan være informasjon fra fenomener som: Nær døden
opplevelser, ut av kroppen opplevelser, kanaliseringer og regresjoner,
eller fra spiritisme eller andre åndelige bevegelser.
I denne søken etter nye kunnskaper må
vi alltid vurdere den informasjon vi finner i et kritisk perspektiv og
gjennom en kritisk analyse. Vi kan ikke akseptere forkynnelse av et fast
gitt ”vitnesbyrd”/standpunkt fra en autoritet, og så tro på det. Vi må
undersøke fenomenene metodisk, formidlerens bakgrunn og interesser samt
troverdighet, og om observasjonen, dataene og tolkingen av disse er
fremkommet under akseptable vitenskapelige metoder. Vi må ikke la oss
forføre av følelser, håp, vakre ord og karismatiske forkynnere..
I våre undersøkelser tenker jeg ikke
bare på naturvitenskaplige metoder f.eks. hypotetisk deduktive metoder –
for å finne lovmessigheten, men også humanistiske- og
samfunnsvitenskapelige metoder (Eks. hermenautiske metoder – utvide
helhetsforståelsen ved å studere enkelte deler av den), samt kritiske
metoder for å undersøke om påstandene holder for en velfundert kritikk.
Fra spiritistens verden, hentet fra bøkene til
Ludvig Dahl,
og Tor Edvin Dahls bok om Købersaken:
I dette notatet vil jeg se nærmere på
spiritismen og undersøke hva den kan si meg om vårt liv etter døden og
hvordan det er i åndeverden.
Jeg har lest mye litteratur som
omhandler dette emne, men vil begynne med å oppsummere fra bøkene til
Ludvig Dahl. Han skrev 5 bøker fra 1927 – 1934 om sine erfaringer med
seanser hvor hans datter Ingeborg var medium og formidlet kommunikasjon
med to avdøde sønner og andre slektninger. De erfarte også andre
spiritistiske opplevelser. Han refererer også fra studiet innen spiritisme
og fra annen psykisk (parapsykologisk) forskning.
Spiritismen har fått dårlig ord på
seg fordi det er avdekket mye svindel i forbindelse med demonstrasjoner av
åndelige fenomener og kontakt med avdøde.
Slik jeg forstår det, kan dette ha sin
årsak i at en del medier brukte sine evner til ”egen ære”, og holdt
seanser for å tjene penger. Problemet kan være at skal slike seanser blir
ekte, er mediet avhengig av mange forhold. For det første er seansen
avhengig av egen og de andre tilstedeværende psyke og mentale tilstand, og
også at de på den andre siden samarbeider. Når da dette ikke fungerer er
det lett å ty til ”triks” - når en har et forventningsfullt publikum, og
kanskje også har mottatt penger for å vise sine ferdigheter, og faren for
å bli avslørt er da stor.
Et annet aspekt på hvorfor
spiritismen er kommet i vanry er de sterke motkreftene den har. Jeg tenker
da både på den materialistiske vitenskap, og på de kristne kirker og andre
trossamfunn.
Den matrealistiske vitenskap nekter å
anerkjenne en åndelig virkelighet, og hevder at alt det som oppfattes som
åndelig har en årsak i det materielle.
Som et eksempel på hvordan spiritismen
er blitt organisasjonsmessig motarbeidet nevner Dahl det som skjedde i den
engelske foreningen: ”The society for Psychical Reserch”. Her opplevde
mange at de ble motarbeidet på forskjellige områder når de søkte å finne
bevis for kommunikasjon med de døde, slik at de kalte organisasjonen:
Selskapet for undertrykking av psykiske
kjensgjerninger.
Det minner litt om hvordan
ufoobservasjoner er blitt behandlet av offentlige myndigheter, og spesielt
slik det er fremkommet i USA.
Den andre motkraften er angrep fra
kirken og andre religiøse samfunn. Med referanse til sine skrifter
fordømmer kirken slik aktivitet, og sier det kan være farlig fordi en kan
bli forført av satan og ånder med onde hensikter. Dette kan nok til en
viss grad være riktig, at mennesker kan bli påvirket av onde
ånder/negative krefter, og til dels også bli besatt av disse. Det er
derfor viktig med varsomhet her. Det sies at de som driver med dette må
lære og beskytte seg mot slik negativ innflytelse.
Men etter min oppfatning er det også
en annen og viktigere grunn til motstanden.
Det er at det i slik kommunikasjon med ånder fremkommer det informasjon
som komme i motsetning til kirkens dogmer og tro. Dette kan true eller
svekke kirkens maktposisjon.
Noen
momenter fra livet i åndeverden hentet fra bøkene:
Seansene ble som regel ble ledet av
Ludvig Dahl sen. og med hans datter Ingeborg som medium. I disse seansene
forteller de døde; Ludvig og Ragnar samt Eva (en slektning som døde da hun
var 3 år gammel) og noen andre om en del om sine liv i åndeverden. De
beskriver det som en parallell tilværelse og videreføring av livet på
jorden. Det fremkommer likevel at mye er også forskjellig.
Til venstre: Mediet Ingeborg Køber, av alle
oppfattet som en humoristisk og vennlig kvinne, men som var en av de
Eldste. Til høyre hennes brødre Ludvig og Ragnar Dahl, fotografert i 1917.
Begge fotografier er fra Ludvig Dahls bøker. (fra http://www.vandrermotlyset.net
)
Det er en verden som er delt i
forskjellige sfærer hvor åndene bor. Ut fra ens egen utvikling kan en
avansere til høyere sfærer.
Det er også en underverden hvor de som
er bundet av onde og negative krefter som f.eks. egoisme, begjær, hat,
frykt og bitterhet selv søker seg til. Til disse blir det sendt
misjonærer/lysarbeidere som forsøker å overtale dem til å komme opp til
lyset for å bli fri og utvikle seg videre.
Også på den andre siden er
handlefriheten sentral, selv om det er mange regler de må følge i sin
kontakt med jorden.
Livet i åndeverden ser ut til å
omfatte både arbeid og fritid. Som regel har de sin egen bolig, men kan
også for spesielle oppdrag bo i kollektiver.
Alle må arbeide for fellesskapet med
forskjellige oppgaver. Eget arbeid fungerer som ”betaling” for de
tjenestene de mottar fra fellesskapet, f. eks bolig, måltidet (?) og klær.
Det finnes ingen penger eller noe tilsvarende
system.
Ludvig,
Ragnar og Eva arbeider mye i ”mottaket” av nylig døde som ofte er lite
forberedt på en ny tilværelse i denne nye verden. Mange avdøde har også
hatt en belastende dødeperiode og/eller en brå overgang. De kan være
forvirrete, slitne og lite forberedt på livet på den andre siden. Disse
blir tatt hånd om, og hjulpet for å tilpasse seg og finne ut av hvordan
livet der fungerer i denne verden, gjerne over en lengre periode.
Ellers arbeider de med forskjellige
faste oppgave, spesielle oppdrag eller deltar i større prosjekter.
For eksempel sier Eva at hun arbeider
fast noen timer som sekretær og spesielle oppgaver for en mann som
arbeider med et bokprosjekt.
De forteller også at de arbeider med
å påvirke og hjelpe de som er igjen på jorden, gjerne fra familie eller
gamle venner.
Det sies også de som er i underverden
også forsøker å påvirke mennesker på jorden. De forsøker å få makt over
noen som lever på jorden, gjerne svake sjeler. Dette kan ha som følge at
mange forbrytelser på jorden til dels kan skyldes negativ påvirkning fra
disse i underverden.
I det følgende vil jeg
oppsummere en del forhold om livet på den andre siden, slik jeg forstår
det ut fra den informasjon bøkene gir, og hvordan jeg tolker denne.
- Livet på den andre siden virker som
en fortsettelse av, eller en parallell til livet på jorden, og er i
stadig utviking. Den er ikke ”grovmaterielle”, men som en
”finmateriell” verden hvor også nye ting blir utviklet, som kan
overføres og benyttes på jorden. Mye av det som fortelles om i disse
bøkene avspeiler livet slik det var på jorden i 1930 årene. Jeg antar at
det har vært en tilsvarende utvikling der i forhold til utviklingen her
på jorden.
- Det er også der en ledelse, og
lederne har sitt tilhold/ bolig i de høyere sfærer, men kommer på besøk
for å utføre sine oppgaver, f. eks opplæring og veiledning. I
begynnelsen er livet mye styrt for de nye som kommer. Det er strengt
regulert hva Ludvig, Ragnar og Eva får lov til å informere om, og de
unngår å delta i det som kan oppfattes som klare bevis på et liv etter
døden, men likevel er hensikten klar, å hjelpe de som søker.
De strever for å skape kontakt mellom åndeverden og livet på jorden.
Ludvig Dahl sen. ser for seg at denne kommunikasjonen vil bli grunnlaget
for den nye samlende religionen.
- De er ikke spesielt opptatt av
reinkarnasjon, men forteller at noen blir sendt raskt tilbake (kanskje
de
Ian Stevenson har studert som døde en brå død i ung alder), men også
andre som ikke har nok utbytte av skole der oppe, blir sendt tilbake til
jorden for å lære. De uttrykker også at mange er glade for at de slipper
å komme tilbake til jorden for hurtig, da de er slitne etter et langt og
strevsomt jordliv – (M.`s anmerkning), men kan komme videre i kjærlighet
der oppe.
- Når avdøde kommer til åndeverden er
mange knyttet til sin spesielle religion med sine trosdogmer. De
fortsetter å være katolikker, protestanter, mormoner, teosofer,
antroposofer osv. men etter hvert svekkes disse, og de opplever at
dogmebundet religion er helt overflødig. De blir stående tilbake med en
felles religion (forståelse; M`s bemerkning) som bygger på ens egen
indre opplevelse av kjærlighet og harmoni.
- Kommunikasjonen med åndeverden
foregikk først med et bord som ”banket”, og helt i begynnelsen
forflyttet bordet seg av seg selv som et kraftig bevis på at her var noe
helt spesielt. Senere var det stort sett via en panchett; det er et
brett med bokstaver og en markør med en spiss som beveger seg fra
bokstav til bokstav, og derved staver seg gjennom setninger. Ingeborg
som var medium holdt i markøren, men hånden hennes blir beveget av de
avdøde som får en form for kraft fra henne. Med denne kan de lage en
”kunstig arm” som styrer Ingeborgs hånd, eller de kan gjøre det med
tankene når de blir mer trente. Ingeborg sover gjerne under prosessen,
eller hun kan snakke med andre om helt andre ting.
- En spesiell episode der et brev
uten avsender fra en mann i Steinkjær som ønsket å få tilsendt en av
bøkene. Saken ble tatt opp med Ludvig i åndeverden, som sa oppgaven var
vanskelig, men han skulle forsøke. Det var et poeng at brevskriveres
selv tenkte på saken. Etter en tid, og etter mye strev lykkes det å få
tak i navn og adresse til mannen som var 78 år. Det ble også bekreftet
av det var riktig person, og at Ingeborg, mediet ikke selv kunne ha vist
om brevet.
- En annen episode som Ludvig deltok
i er fra London. Her foregikk seansen i mørket og hensikten var å
frembringe bildet av de tilstedeværende ånder og materialisere dem slik
at de kunne berøre deltagerne. Ludvig sen. fikk i en kort stund se sin
sønn Ludvig., og kjenne at han ble klappet på kinnet. Han skrev om dette
til sin kone, som samtidig med at hun mottok brevet fikk en telefon fra
Ingeborg som hadde vært i kontakt med Ludvig jr. som hadde i en seanse
fortalt henne at han hadde vært tilstede i seansen og fått vist sitt
ansikt for sin far og kunne klappe han på kinnet,
- Vi kan få mye ny og nyttig
informasjon fra spiritismen, men i kommunikasjon med åndeverden må vi
forvisse oss om at vi har en god ”kontroll”, dvs at vi er sikre på at
den informasjon vi får – den personen vi kommuniserer med er troverdig.
Godt dokumentert informasjon kan gi oss nye kunnskaper og et nytt
grunnlag for våre religiøse forestillinger. Disse kan gi oss nye og mer
relevante håp og forståelse (tro) som blir mer riktig i forhold til
virkeligheter for de krefter i menneskesjelen som er oppdriften mot Gud.
- Det blir hevdet at kontakten med
den andre siden vil øke, og de tradisjonelle religionenes innflytelse
vil svekkes blant vanlig folk. I en beretning fra Ludvig jr. forteller
han om en reise han foretok i åndeverden til de høyere sfærer hvor han i
en katedral overhørte en tale av Kristus. Han sa bl.a. at han arbeidet
nå for at skillet mellom åndeverden og jordtilværelsen skulle svekkes
slik at det skulle bli lettere å kommunisere mellom nivåene.
(Dette ble sagt i ca 1925, og vi ser vel i dag at det er en flom av
litteratur som hevder å være resultat av kommunikasjon med den andre
siden. Litteraturen på dette området gir ofte en helt annen og mer
detaljert bilde av åndeverden og det Guddommelige enn det som finnes i
Bibelen).
- Det hevdes også at vitenskapen vil
utvikle seg til å ta mer det religiøse perspektiv inn over seg, og ikke
ensidig forholde seg til det materialistiske verdensbilde.
(*Dette er for så vidt også riktig, selv om denne hovedtrenden forholder
seg til den materialistiske tradisjon, så er det mange som sprenger
grensene innen det parapsykologiske feltet. Det kan synes som om den nye
kunnskapen ikke kommer som klare bevis og lett tilgjengelig for
allmennheten, men at hver enkelt som ønsker å forstå mer vil bli gitt
mulighet til en stadig utvikling mot mer relevant ny kunnskap.)
(*Dette er vel noe jeg har erfart selv, og her har kritisk vitenskap vært
et viktig verktøy. Det å sette spørsmål ved vedtatte ”sannheter” og
autoritetenes utsagn, har hjulpet meg til å komme videre. Så har nye
perspektiver modnet i meg, og så er det ofte kommet bekreftelser fra bøker
jeg har lest. Sitat: I skal kjenne sannheten og sannheten skal frigjøre
eder. Dette mener jeg å ha erfart.)
En oppsummering av fenomener som fremkommer ved
psykisk/åndekig aktivitet hos spiritistene.
Fra boken: Livet etter døden i nytt lys, 1925 s. 28 – 43. Hentet fra en
utredning av en engelsk vitenskapsmann, Sir William Crookes som ønsket å
gjennomføre en undersøkelse for å avsløre spiritismen. I stedet for å
avsløre den ble hans rapport som ble skrevet i : The quartrerly Journal of
Science, en beretning om fenomenets ekthet.
Her er hans klassifisering av de fenomener han observerte under strenge
kontrollerte betingelser:
- Bevegelse av svære legemer ved
berøring, men uten mekanisk kraftutfoldelse.
Kan oppleve kulde og vind
- Fenomener med eksplosiv-lignende og
andre lyder.
- Forandring i legemers vekt.
- Bevegelse av tunge stoffer i
avstand fra mediet. Poltergeist
- Bord og stoler løftes opp fra
gulvet, uten at noen mennesker berører dem.
- Mennesker løftes opp i luften.
Levitasjon
- Bevegelse av forskjellige mindre
gjenstander uten berøring av noe menneske.
- Lysfenomener, ofte i mørket, men
også under fult lys
- Tilsynekomst av hender, enten
selvlysende eller synlig under alminnelig belysning.
- Direkte skrift.( Nyere/nå:
kanalisering,)
- Fantomformer og ansikter.
- Spesielle tilfeller som synes å
tyde på at en utenforstående intelligens er virksom.
- Blandete fenomener av sammensatt
natur.
Diverse
fenomener som er hentet fra bøkene, og som til dels ble demonstrert i
seansene med Ingeborg.(bildet under)
- Apporter, henting av brev o.a.
- Materialisasjon av forskjellige
ting, f. Eks av en hårdlokk
- Materialisasjon av hele mennesker
som lys levende. F. Eks Jesu tilsynekomst blant apostlene.
- Fotografering av personer som er
usynelig for mennesker.
Her følger en kort oppsummering av
Købersaken.
Ludvik Dahls datter som Ingeborg som
fungerte som medium, gifter seg og tok Køber til etternavn. Det er denne
saken Tor Edvind Dahls bok handler om og i det følgende har jeg oppsummert
hovedpunktene:
-
Køber-saken
vakte voldsom interesse på 1930-tallet fordi den både var kriminalsak og
åndskamp.
-
Fredrikstads
byfogd og landskjente spiritist, Ludvig Dahl, blir funnet druknet på
Hankø 8. august 1934. Kort før han ble 70 år.
-
Eneste
vitne er datteren Ingeborg Køber. Hun forutså farens død i en
spiritistisk seanse på et tidligere stadium.
-
I 1935 innledes det rettslige avhør
av Ingeborg. Mange av tidens kulturpersonligheter støtter henne.
-
Samme år tas saken opp i
Stortinget. Senere avgjøres det at den skal henlegges.
-
Saken blusser opp igjen da det
avdekkes underslag på byfogdkontoret i Fredrikstad. Byfogdens kone,
Dagny, som jobber på kontoret, begår selvmord, men etterlater seg et
brev der hun tilstår underslaget på 60 000 kroner.
-
Det blir kjent at byfogdens
livsforsikring på 60 000 kroner utløp 30 dager før han fylte 70 år.
Hadde han levd en måned lenger, ville ikke familien fått utbetalt en
krone.
-
Ingeborg Køber arresteres og nye
rettslige forundersøkelser igangsettes.
-
Hun avsløres som en spiritistisk
juksemaker. Politiet vil tiltale henne for drap, men 7. juli 1937
henlegger riksadvokaten saken grunnet bevisets stilling.
-
Ingeborg Køber søker Stortinget om
billighetserstatning, men søknaden avslås i 1938.
|